Har du som patient eller närstående upplevt en vård som överträffade dina förväntningar kan du skicka in din berättelse till Forum för Health Policys Patientpris (med sista ansökningsdag den 31 maj)
Patientprisets syfte är att lyfta patienter och närståendes upplevelser om bra vård och tankar om delaktighet, nöjdhet, uppföljning och digitalisering. Detta samtidigt som man uppmärksammar vårdgivare som har arbetat personcentrerat och använt nya eller oväntade arbetssätt som har underlättat för patienter eller närstående.
Du kan skicka in en berättelse som handlar om en erfarenhet av vård, rehabilitering eller prevention inom hälso- och sjukvården eller omsorgen. Både patienter och närstående kan nominera vårdgivare. Det går bra att nominera både enskilt och i grupp.
Kriterierna för Patientpriset är:
Vårdgivaren har aktivt och lyhört lyssnat på dig. Du har upplevt att vårdgivaren har visat respekt för din kunskap och har samtidigt motiverat och gett dig förutsättningar att kunna följa ordinationer och instruktioner.
Du upplever att vården du fick har gett ett gott resultat som har uppfyllt dina förväntningar.
Vårdgivaren har, tillsammans med dig, formulerat en personlig hälsoplan eller liknande plan för uppföljning. Hälsoplanen ska vara dokumenterad i din journal.
Det är ett plus om vårdgivaren har använt sig av digitala verktyg på ett sätt som har inneburit ökad tillgänglighet eller på annat sätt har underlättat för dig som patient.
Du skickar in din nominering genom att använda detta formulär . Sista dag att skicka in din nominering är söndagen den 31 maj.
Patientpriset delas ut till både den som har skickat in den vinnande berättelsen, för att ha bidragit med inspiration och kunskap, och till den nominerade vårdgivaren, för sin insats. Priset kommer att delas ut i september 2020. Vinnaren utses av Forum för Health Policys styrelse som gärna vill publicera några av berättelserna för att sprida inspiration och bra exempel. Genom att skicka in en nominering godkänner du publicering.
Stort lycka till!