Varmt välkommen att stifta bekantskap med Betaniastiftelsen som driver Kulturarenan - en samlingsplats för kultur online för dig som har svårt att själv söka dina kulturupplevelser
Betaniastiftelsen (en idéburen vårdaktör) driver, tillsammans med vård- och kulturaktörer över hela landet, Kulturarenan – en samlingsplats för kulturupplevelser online. Kulturarenan producerar inget eget innehåll utan guidar besökaren vidare till kulturaktörer som till exempel Musik i Syd, Konserthuset Stockholm, Kungliga Operan, Fotografiska och enskilda kulturproducenter.
– Kultur ska vara tillgängligt för alla. Betaniastiftelsen utvecklade Kulturarenan, tillsammans med Piteå kommun, för att erbjuda ett sätt att fortsatt ta del av kultur även när man inte kan ta sig till scenerna eller själv söka sina kulturupplevelser, säger Ulrika Lind, utvecklingschef på Betaniastiftelsen.
Syftet med tjänsten är att det ska vara enkelt och smidigt för den som på grund av minskad rörlighet genom sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte kan besöka scenerna eller själv söka sina kulturupplevelser, att fortsatt ta del av musik och konst. Kulturarenan användas av vård- och omsorgspersonal som en del av det vardagliga arbetet och av närstående för att möjliggöra för sina nära och kära att ta del av musik och konst.
I dessa covid-19 tider är Kulturarenan måna om att nå ut till anhöriga till personer i riskgrupp för covid-19 och som sitter i karantän. Då vi av Folkhälsomyndigheten uppmanas att inte besöka våra närstående kan kultur bli ett sätt att fortsätta umgås, att finna tröst, stöd och förströelse. Till varje kulturinslag finns samtalsämnen som kan diskuteras efter kulturupplevelse.
– Kulturtillgång är ett mänskligt behov och en rättighet och har stor betydelse för en meningsfull tillvaro. Genom kulturen får vi fatt på tankar om identitet, människosyn och livsfrågor. Särskilt i en tid av oro och isolering kan kultur ge tröst, sällskap och förströelse. Idag finns ett stort utbud av kulturupplevelser att ta del av digitalt, på Kulturarenan samlar vi dessa och vägleder vård- och omsorgspersonal samt andra närstående till hur man gör rent praktiskt, avslutar Ulrika Lind.