Inför 2024:års internationella blodcancermånad september, passar Blodcancerförbundet på att lansera sin uppdaterade nya logotyp. Den behåller de ursprungliga grundelementen men nu finns också forskningen visuellt med, som en kraftfull schvung som lyfter blodsdroppen.
Blodcancerförbundet vill vara en brobyggare mellan patienterna, deras närstående, vårdpersonal, forskare och beslutfattare i cancervårdens Sverige. Vi medverkar till skapandet av kreativa arenor för möten, diskussioner och utbildningar för bättre kunskap & vård. Foto: HSj
Brett förankringsarbete
Blodcancerförbundets uppdaterade logotyp, har tagits fram med hjälp av grafisk profession och företrädare för Blodcancerförbundets lokalföreningar, förbundsstyrelse och kanslipersonal. Ett arbete som fått ta tid och därmed pågått under ett och ett halvt år.
- Blodcancermånaden är ett bra tillfälle att visa att vår organisation, som är så viktig för personer som berörs av blodcancer, möter framtiden med en ny fräsch modern logotyp, säger Blodcancerförbundets nya generalsekreterare Sofia Segergren och fortsätter:
- Förbundet har genomgått flera förändringar under en period och har framtiden i sikte. En förändring handlar om att öka interagerandet med förbundets lokala föreningar och nu kan logotypen som tagits fram tillsammans med lokala företrädare för lokalföreningarna, äntligen lanseras.
Betydelsefulla element kvarLogotypen har kvar sina viktiga grundelement - blodsdroppen och den hoppfulla fågeln Fenix. Det röda pulserande blodet är centralt i vårt arbete och kontrasteras av milda grönblå färgnyanser. Den ljusare fågeln Fenix och dess vingar, står för hoppet att resa sig ur en svår situation och "flyga" igen.
- Hoppet ser vi också i den framgångsrika hematologiska forskningen som skapar nya bättre behandlingar och som symboliseras av schvungen i den mörkare petrolblå färgen. Den lyfter bokstavligen blodsdroppen och forskningen får allt fler blodcancerpatienter att överleva och dessutom med god livskvalitet, säger Blodcancerförbundets generalsekreterare Sofia Segergren.
Hittills över 100 dokumenterade
I september uppmärksammas alltså de hittills över 100 olika dokumenterade blodcancerdiagnoserna extra mycket globalt. September är nämligen den internationellt proklamerade BLODCANCERMÅNADEN, när flera av diagnoserna har sina dagar för att medvetandegöra diagnoserna, forskningen och hoppet. Hur det är att leva med en blodcancerdiagnos som myelom, eller varianter av lymfom och leukemier.
- Vi hoppas att alla berörda hjälper till att sprida informationen om hur blodcancer påverkar våra liv och vad som behövs för att drabbade ska få så bra hjälp som möjligt när det gäller behandlingar, vård och rehabilitering, säger Blodcancerförbundets generalsekreterare Sofia Segergren.
Håkan Sjunnesson/webbredaktör
BakgrundDen logotyp som Blodcancerförbundet haft i några olika former sedan förbundets tillkomst på 1980-talet, har känts alltmer grafiskt otidsenlig. Därför gjorde vi 2023 ett brett reformeringsupprop bland våra lokalföreningar. En handfull intresserade företrädare från olika håll i landet nappade och bildade en arbetsgrupp tillsammans med förbundskansliet och förbundsstyrelsen.
Målet var att ta fram en modern logotyp. Antingen en helt ny variant, eller en uppdaterad logotyp, som fortsatt skulle bestå av de viktiga grundelementen - blodsdroppen och den hoppfulla fågeln Fenix, som reser sig upp igen och flyger på nytt.
Arbetet pågick under några månader tillsammans med grafisk profession. Vi landade tillsammans med förbundsstyrelsen i denna uppdaterade version, där också forskningen finns med i den grågröna uppåtgående schvungen. Vi sjösätter vår nya logotyp nu inför och under blodcancermånaden september 2024.
Dubbla logotyper under en övergångsperiod
Att byta logotyp på allt tryckt material i form av broschyrer, foldrar, give aways, tröjor, roll ups och banderoller är en stor kostnad. Blodcancerförbundet kommer att sprida ut den kostnaden över en längre tid. Därför kommer vi att uppdatera våra printade diagnosbroschyrer efter hand, när det behövs tryckas nya. Det gäller också våra roll ups och beachflaggor och delar av annat utställningsmaterial. Därför kommer den gamla och nya logotypen leva sida vid sida under en längre övergångsperiod.
Porträttbilden av Sofia Segergren: Foto: Susanne Kronholm