Vårutflykten till Backåkra 2023

Tryck här och se en liten sammanfattning av vår trevliga våraktivitet!

Den 21 maj, en solig majdag, samlades vi , med en kopp kaffe och god kaka, för att sedan besöka museet Dag Hammarskjölds gård Backåkra i Skåne.

En guide berättade om Dags gärningar på ett mycket intressant sätt. En del böcker fanns att köpa, t ex korrespondensen mellan Dag Hammarskjöld och konstnären Bo Beskow. De två var mycket goda vänner och det var Beskow som påverkade honom att köpa Backåkra gård. Dag var FN:s generalsekreterare under åren 1953-1961 och stod upp för att världen behöver mer kärlek och omtanke, mindre maktstrukturer. Han är en av två som fått fredspriset efter sin död år 1961.

Dags för lunch. Vi åkte till Löderups strandbads hotell för att njuta av en förträfflig buffé, där vi fick sitta tillsammans i avskild miljö och få tid för att prata med varandra. Vi hade besök av en person från förbundet.

Efter måltiden vandring ner mot havet med vacker utsikt och sandstränder.

Eftermiddagskaffet i växthuset på Backagården i Löderup blev en fin avslutning. En miljö med prunkade blommor och många vindruvsträd, en oas i medelhavsklimat.

Där kunde vi avnjuta vårt kaffe med gott wienerbröd.

19 personer hade hörsammat inbjudan och vi fick en fantastisk fin dag tillsammans.

Kerstin Wickman & Ingrid Petersson

Trivselgruppen i Södra