Blodcancerförbundet kommenterar kritiken mot läkemedlet lenalidomid

En liten serie med nyhetsartiklar i Expressen nyligen handlar om biverkningskritik mot den EU-godkända läkemedelsubstansen lenalidomid, som är ett av världens mest använda cancerläkemedel.

Om Lenalidomid Skarmdump FASS

Några myelompatienter i Sverige framför nu kritik i Expressen på grund av svåra biverkningar av läkemedlet. Detta har fått oroliga läsare att höra av sig till Blodcancerförbundet och därför vill vi här kommentera frågan.

Bakgrunden är att ett par patienter med blodcancerdiagnosen myelom i Sverige är intervjuade i en av artiklarna i Expressen. De är oroliga och rapporterar om egna och andras biverkansproblem med läkemedlet lenalidomid. Lenalidomid är ett sedan flera år ett godkänt myelomläkemedel inom hela EU och som i Sverige och andra länder används som en av standardbehandlingarna mot blodcancersjukdomen myelom.

Tre forskare är också intervjuade i artikelserien och de pekar på studier som tycks visa risker med läkemedlet i fråga. En av forskarna poängterar dock vikten av att alltid noggrant studera underliggande data, samt att Medicinrådet i Danmark nu ska utvärdera om en omprövning ska göras av lenalidomid som underhållsbehandling för myelompatienter.

ema

Förbundet litar på myndigheternas bedömning

Det här är Blodcancerförbundets kommentar till kritiken mot det aktuella myelomläkemedlet lenalidomid:

”När det gäller säkerhet och effekt av olika läkemedel utgår vi i Blodcancerförbundet från de bedömningar som den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA och svenska Läkemedelsverket gör, som bygger på laboratoriebaserad forskning och kliniska studier. Om man som patient upplever ohanterliga biverkningar bör den behandlande läkaren rådfrågas, för eventuellt byte av behandling, dosreducering eller behandlingsavbrott”.

Blodcancerförbundet med ny logotyp och swishnummer

#Håkan Sjunnesson/ webbredaktör