Therese Dahlsköld

Skärmavbild 2019 07 08 Kl. 20.37.53

Therese Dahlsköld är en av de totalt fem cyklister från bolaget Bristol-Myers Squibb (BMS) som ingår i 2019 års Team Sweden. Något som innebär att Therese är en av de engagerade medarbetarna i BMS som cyklar från Nice i Frankrike till Girona i Spanien för att samla in pengar till förmån för Blodcancerfonden som ett led i välgörenhetsloppet Country-2-Country-4-Cancer (C2C4C). Ett lopp med målet att samla in pengar till cancerforskning, samtidigt som man ämnar höja medvetandeheten om cancer och uppmuntra till en mer hälsosam livsstil.

Men vilka är då de fem personer som valt att ta sig an denna utmaning som kommer att ske under september månad? Therese, som är först ut att intervjuas av oss på kansliet, har jobbat på BMS i snart 9 år där hon för närvarande är på den regulatoriska avdelningen. Hon är en van cyklist, och skulle faktiskt ha deltagit i C2C4C redan 2017. "En skada satte tyvärr stopp för det" säger Therese, som lägger till att det var tufft mentalt att inte kunna vara med och cykla för två år sedan. Även om det innebär att hon är "mer taggad än någonsin" att cykla just i år.

"Jag har längtat så efter att få komma igen och få vara med om denna resa efter att ha opererat skadan nu i år. Min motivation i övrigt är att få kämpa tillsammans med mina kollegor, och självklart även för min egen skull, och ta oss genom alla mot- och medgångar tillsammans. Detta för att nå vårt viktiga ändamål: att samla in så mycket pengar som möjligt till Blodcancerfonden" berättar Therese som särskilt ser fram emot att se texten "I'm riding for..." (som står på ryggen på cyklisternas cykeltröjor) framför sig under hela resan från Frankrike till Spanien.

"Det kommer att kännas oerhört mäktigt och meningsfullt. Väl på plats nere i Frankrike kommer vi att skriva olika namn på våra tröjor. Jag vet att det kommer bli riktigt, riktigt tufft i vissa omgångar uppe i bergen där backarna känns oändliga och mjölksyran värker i benen, och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning. Vi ska ta oss igenom det här tillsammans med våra nära och kära i tankarna".

Therese berättar vidare att målet med årets insamling är att samla in ett större belopp än 2018 års C2C4C. Minst 125 000 kronor med andra ord, där Therese lovar att göra sitt yttersta för att bidra till att detta ambitiösa mål uppnås. "Jag är otroligt stolt och glad över att få samarbeta med Er på Blodcancerförbundet / Blodcancerfonden och kämpar på varje vecka med cykling och träning inför loppet. Vi som deltar hoppas kunna inspirera och engagera så många som möjligt i vår närhet för att tillsammans verkligen kunna göra nytta för andra".