Linnea Gustén

Skärmavbild 2019 07 17 Kl. 19.53.50

Linnea Gustén arbetar på avdelningen för läkemedelssäkerhet och biverkningar hos bolaget Bristol-Myers Squibb (BMS), något hon enligt egen utsago alltid har tyckt varit roligt. "Detta eftersom mycket fous är på de behandlande patienterna och deras säkerhet" säger Linnea och fortsätter med att berömma sina duktiga och trevliga kollegor på BMS. "Jag trivs helt enkelt väldigt bra med att jobba för ett patientcentrerat företag" klargör denna engagerade och positiva medarbetare hos en av Blodcancerförbundets samarbetspartners.

Linnea är även en av de fem cyklister som under september månad kommer att cykla från Nice i Frankrike till Girona i Spanien för att samla in pengar till Blodcancerfonden. "Det är häftigt att få göra något så konkret för patienterna genom att samla in pengar till cancerforskning. Att man som del av sitt jobb får en så tydlig mening och känner att man kan bidra känns väldigt bra" berättar Linnea, som likt många andra har människor i sin närhet som har gått bort av cancer. Varpå hon gärna är med och bidrar till cancerforskningen, även om Linnea är väl medveten om att det kan bli en tuff utmaning.

"Jag ser fram emot att få dela erfarenheter med med mina nordiska kollegor, och att få genomföra cyklingen som ett lag som jobbar för samma mål. Sen har man lite skräckblandad förtjustning över att ta sig upp för Pyrenéerna sista dagen! Men jag ser det som en personlig utmaning att klara av träningen innan loppet och cyklingen som vi kommer att göra i Frankrike och Spanien under tre dagar".

Det är alltså med en ödmjuk och försiktigt positiv inställning som Linnea kommer att ta sig an årets lopp av Country-2-Country-4-Cancer (C2C4C) som förra året inbringade drygt 125 000 kronor till förmån för blod- och blodcancerforskningen i Sverige. Att uppnå samma höga belopp i år blir klurigt, men ingenting som är omöjligt enligt Linnea. "Jag hoppas så klart att vi ska samla in så mycket pengar som möjligt! Sen får vi se vad resultatet blir. Så länge pengarna kan göra skilllnad för dem som drabbats av blodcancer och deras närstående är jag nöjd".

Kloka ord från en glad amatörcyklist som avslutningsvis låter hälsa att man gärna får hålla tummarna för henne och övriga deltagare i Team Nordics den 15 september. Det kommer i alla fall vi som huserar på förbundskansliet i Sundbyberg att göra, samtidigt som vi önskar Linnea och övriga cyklister ett stort lycka till i de fortsatta förberedelserna inför loppet!