Välkomna till medlemsmöte med tema ”Cancerrehabilitering” tisdagen den 8 oktober kl. 17.30

Starttid: tisdag 8 okt.
Plats:

Högbergssalen på Högbergsgatan 15A

Vad är cancerrehabilitering och vad kan Region Stockholm erbjuda oss cancerpatienter som helhet eller specifikt inom områden som fysisk, psykologisk och social rehabilitering? Likaså har många problem med fatigue och hjärntrötthet och behöver råd när det gäller kost och näring, sexuell hälsa och existentiella frågor? Till vem ska cancerpatienten vända sig om man har behov av rehabilitering? Vem eller vilka inom vården bör kartlägga cancerpatientens rehabiliteringsbehov och informera om rehabiliteringsmöjligheterna? Hur kan en rehabiliteringsprocess se ut?

Föreläsare är Ylva Hellstadius, som har flera viktiga uppgifter inom cancerrehabiliteringsområdet: är sjuksköterska och verksamhetsutvecklare inom Centrum för Cancerrehabilitering i Region Stockholm, processledare i cancerrehabilitering inom Regionalt Cancercentrum (RCC) Stockholm Gotland samt ordförande för den nationella vårdprogramgruppen för cancerrehabilitering inom RCC.

Därefter kommer en av våra medlemmar; Karin Roosvall att berätta om sin erfarenhet av Qigong och visar oss en ”provapå” avslappning. Hon beskriver Qigong som ”Mjuka muskler och mjuka tankar”.  Den heter: De fem djurens lek och uppfanns av en läkare i Kina för 2270 år sedan. För Karin blev det en mycket bra väg till ”egenrehab”.

Vi håller till i Högbergssalen på Högbergsgatan 15A, samma lokal och adress där vi tidigare hade vårt årsmöte. Innan mötet erbjuds du en enklare förtäring. Kostnad för den som vill äta är 100 kr/person. Betalningen ska vara oss tillhanda senast den 2 oktober antingen via Swish till konto 123308 4662 eller på föreningens plusgiro 677569–6.

Anmälan senast den 1 oktober helst via e-mail till elisabeth@blodcancerforbundet.se eller tel. 0722 685 225.

Fler aktiviteter

Alla aktiviteter