Utflykt till Falu gruva 15 juni

Följ med på en spännande sommarutflykt till världsarvet Falu gruva!

Starttid: lördag 15 jun, kl 11:15
Falu Gruva

Årets sommarutflykt går till Dalarna och Falu gruva. Ta chansen att uppleva tusen år av historia i en fascinerande världsarvsmiljö! Det finns möjlighet att ansluta vid olika tidpunkter under dagen utifrån önskemål och möjlighet.

Dagens program ser ut som följer..

11.15 Vi ses utanför Geschwornergården där vi äter en god lunch till egen kostnad för den som vill.

12.30 Vi får en egen guidning ner i gruvan. Föreningen står för avgiften för våra medlemmar. Vi får ta del av den spännande gruvhistorien 67 meter under jorden. På vägen ner kommer vi behöva gå nerför en trappa med ca 400 steg. På vägen upp åker vi hiss. Vi har blivit rekommenderade oömma skor (t.ex. gympaskor eller gummistövlar) för att det kan vara smutsigt nere i gruvan.

13.30 Vi tittar runt på Gruvmuseet i eget tempo. Inträde ingår. (I museets filmsal visas en 30 minuter lång film som är tänkt att ersätta en guidad visning under jord för den som inte har möjlighet att följa med ner i gruvan.)

14.30 Fika på Gjuthuset. Föreningen bjuder på kaffe/te och ett bakverk för våra medlemmar.

Därefter har vi möjlighet att titta närmare på de historiska byggnaderna på gruvområdet. Den som vill kan lära sig mer med hjälp av QR-koder.

I museet och i de historiska byggnaderna är det möjligt att gå med t.ex. rullator. Här kan du läsa mer om gruvområdet.

Anmäl dig senast 31 maj kl. 18.00.

Skriv i meddelandet om du vill vara med från lunchen och gruvan under jord, eller om du vill ansluta till museet, fikat och de historiska byggnaderna. Berätta även om du vill ha specialkost.

Antalet platser är begränsade, så passa på att anmäla dig redan nu!

Här nedan kan du anmäla dig till utflykten

Senast uppdaterad 21 april 2024

Fler aktiviteter