Blodcancerförbundet vill vara en brobyggare mellan patienterna, deras närstående, vårdpersonal, forskare och beslutfattare i cancervårdens Sverige. Vi medverkar till skapandet av kreativa arenor för möten, diskussioner och utbildningar för bättre kunskap & vård. Foto: HSj
Inför 2024:års internationella blodcancermånad september, passar Blodcancerförbundet på att lansera sin uppdaterade nya logotyp. Den behåller de ursprungliga grundelementen men nu finns också forskningen visuellt med, som en kraftfull schvung som lyfter blodsdroppen.
Blodcancerförbundets uppdaterade logotyp, har tagits fram med hjälp av grafisk profession och företrädare för Blodcancerförbundets lokalföreningar, förbundsstyrelse och kanslipersonal. Ett arbete som fått ta tid och därmed pågått under ett och ett halvt år.
- Blodcancermånaden är ett bra tillfälle att visa att vår organisation, som är så viktig för personer som berörs av blodcancer, möter framtiden med en ny fräsch modern logotyp, säger Blodcancerförbundets nya generalsekreterare Sofia Segergren och fortsätter:
- Förbundet har genomgått flera förändringar under en period och har framtiden i sikte. En förändring handlar om att öka interagerandet med förbundets lokala föreningar och nu kan logotypen som tagits fram tillsammans med lokala företrädare för lokalföreningarna, äntligen lanseras.
Betydelsefulla element kvar. Logotypen har kvar sina viktiga grundelement - blodsdroppen och den hoppfulla fågeln Fenix. Det röda pulserande blodet är centralt i vårt arbete och kontrasteras av milda grönblå färgnyanser. Den ljusare fågeln Fenix och dess vingar, står för hoppet att resa sig ur en svår situation och "flyga" igen.
- Hoppet ser vi också i den framgångsrika hematologiska forskningen som skapar nya bättre behandlingar och som symboliseras av schvungen i den mörkare petrolblå färgen. Den lyfter bokstavligen blodsdroppen och forskningen får allt fler blodcancerpatienter att överleva och dessutom med god livskvalitet, säger Blodcancerförbundets generalsekreterare Sofia Segergren.