Vårresa 2016

Vårens resa gick till Kinnekulle.

Blodcancerföreningen i Skaraborg brukar göra en årlig vårutflykt. Detta år gick resan till Kinnekulle. Vår förening var ansvarig för programmet och vi skickade inbjudan till Göteborgarnas förening. Göteborgarna kom med buss som stannade på en parkering i Skara där våra medlemmar klev på. Solen sken och vädret passade mycket bra för en bussresa. Vår utomordentligt duktiga guide Johanna Mactaggert berättade om Kinnekulles fantastiska natur. När vi stannade till vid Husaby kyrka lämnade hon över guidningen till Erik Långström. Erik är proffs på Husaby kyrka eftersom han arbetat där som prost i många år. Han berättade på ett mycket intressant sätt om om själva byggnaden och sedan lite kort inne om kyrkolokalen. Resan gick vidare och Johanna fortsatte guidningen om Kinnekulles många naturreservat och miljöer som vi måste vårda enligt EU-direktiv. Vi stannade vid Såten där vi fick gå på spångar ner i skogen för att komma till hundratals utslagna höga Guckuskor och även Ramslöken stod i blom. Färden fortsatte förbi ängar, skogar och beteshagar tills vi kom fram till vårt matställe där vi njöt av allt det vi kunde välja på. Därefter fortsatte resan till Hällekis och Falkängen där vi besökte hantverksstugorna. Säkert var det flera som köpte något de tyckte var fint eller saknade i sitt hem. Därefter åkte vi åter till Skara där vi lämnade Göteborgarna.

Senast uppdaterad 04 juli 2020