Sommarresa 2016

Sommarens resa gick till Ateljé Svenstorp

Blodcancerföreningen Skaraborg gjorde i slutet av augusti en medlemsresa till Ateljè Svenstorp där konstnärinnan Birgitta Andersson bor. Vi hyrde en buss för att så många som möjligt skulle kunna följa med eftersom vi har medlemmar som bor i hela Skaraborg och en del saknar bil. Många i vår förening mår inte så bra och en bussresa på 2 timmar är ett maximum att sitta. Bussen hämtade upp medlemmar i Stenstorp, Falköping, Skara och Lidköping. Några medlemmar körde egen bil. När vi kom fram fick vi gå en stig med lövträd runt omkring oss och vi möttes av konstverk på stolar och träd, det kändes lite magiskt. Väl framme möttes vi av ett hus likt sagan Hans och Greta. Ute på gården fanns ett fint litet hönshus inglätt i löv. Inne i sitt hus har Birgitta målat alla sina väggar med motiv från Kinnekulles alla kyrkor och berättade om vad som inspirerat henne sedan hon var barn. Hon kåserade om Clas Bjerkander som var präst i Svenstorp på 1700-talet och var lärjunge till Linné. Hon visade även gammalt material hon hade tex. gamla räkenskaper och fotografier. När hon läste en dikt grät hon en skvätt eftersom hon är en underbar känslomänniska. I ateljén leder hon målarkurser där var och en får måla efter sin egen känsla. Vi drack kaffe och åt ankäggsvåfflor bakade på recept från 1700-talet. Eftermiddagen gick fort och vi lämnade stugan med varmt hjärta och kanske åker någon av oss dit igen när Konstrundan blir nästa år på Kinnekulle.

Senast uppdaterad 04 juli 2020