Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

VTEDB Almedalen

Rundabordssamtal (x2)

Bakgrund

Den 2 juli 2019 avslutas Blodcancerförbundets landsomfattande intressepolitiska satsning Vägen till ett djupt behandlingssvar (VTEDB) med två slutna rundabordssamtal under politikerveckan i Almedalen. Detta med målet att åstadkomma reell, positiv och långsiktig förändring på riksnivå. Ett särskilt fokus i samband med aktiviteten kommer att ligga på frågan om hur vi kan säkerställa att fler blodcancerpatienter uppnår så kallade djupa behandlingssvar, som för många drabbade visat sig ha en positiv effekt på bland annat överlevnad och livskvalitet.

För att uppnå ett djupt behandlingssvar krävs det dock att man får rätt (= mest effektiv) behandling vid rätt tidpunkt. Något som i majoriteten av fallen föranleder att nya EU-godkända läkemedel tillgängliggörs även till patienter i Sverige, att dessa livshöjande behandlingar sätts in vid rätt tidpunkt (ofta i tidig linje) och att de ges på rätt sätt (eventuellt även i kombination med andra läkemedel) för att därigenom uppnå maximal effekt.

I Blodcancerförbundets kontinuerliga internationella kunskapsutbyte har vi emellertid kunnat konstatera att man i Sverige har särskilt svårt att få tillgång till nya läkemedel annat än i sen linje eller som monoterapi. Detta fastän just behandling i tidig linje, och med kombinationer av preparat är det som har visat sig ha bäst behandlingseffekt för många blodcancerpatienter. Det är alltså under dessa förutsättningar, där läkemedel inte används på effektivast möjliga sätt, som nytta och kostnadseffektivitet utvärderas av myndigheter.

Här uppstår alltså ett slags moment 22 där myndigheter studerar nyttan av ett läkemedel under suboptimala betingelser. Baserat på dessa beräkningar beslutar man sedan att inte rekommendera användning av läkemedlet – med hänvisning till bristande nytta och kostnadseffektivitet. Då har man, menar vi på förbundet, inte sökt utvärdera läkemedlets fulla potential – och således inte heller skapat förutsättningar att uppnå ett djupt behandlingssvar.

VTEDB Almedalen

Det rör sig alltsom om komplexa frågor utan enkla lösningar. Utmaningar som Blodcancerförbundet dock ser fram emot att diskutera med de deltagare som kommer att medverka kl. 13.15-14.15 respektive 15.00-16.00 i samband med VTEDB Almedalen den 2 juli. Förutom de områden som nämns ovan kommer nog även en bättre uppföljning av läkemedel, behovet av kliniska studier samt immunterapi att diskuteras under dagen. Samtliga exempel på sådant som behöver lösas för att fler blodcancerpatienter uppnår djupa behandlingssvar i Sverige idag.

Du som har ett särskilt intresse för utmaningarna kring att uppnå detta behandlingssvar, får likt deltagarna i VTEDB gärna läsa den situationsanalys som tagits fram som ett led i projektet. Samt gärna även notera de deltagare som kommer att delta i aktiviteterna den 2 juli, vilka är de följande välrenommerade aktörerna inom blodcancervården i Sverige idag:

DELTAGARE (kl. 13.15-14.15)

• Lise-lott Eriksson: Ordförande, Blodcancerförbundet
  • Lina Nordquist (L): Ledamot, Socialutskottet
  • Anna-Lena Hogerud (S): Vice Ordförande, SKL:s Sjukvårdsdelegation
  • Jan Liliemark: Adjungerad ledamot, NT-Rådet
  • Anna Käll: Public Affairs Lead, Janssen
  • Nils Wilking: Independent Healthcare Professional

DELTAGARE (kl. 15.00-16.00)

• Lise-lott Eriksson: Ordförande, Blodcancerförbundet
  • Acko Ankarberg Johansson (KD): Ordförande, Socialutskottet
  • Sofie Nilsson (C): Suppleant, Socialutskottet
  • Marie Morell (KD): Ordförande SKL:s Sjukvårdsdelegation
  • Jonathan Lind-Martinsson: Biträdande Avdelningschef, TLV
  • Per Källmark: Head of Public Affairs, Novartis
  • Nils Wilking: Independent Healthcare Professional

Blodcancerförbundet ser fram emot respektfulla, lösningsinriktade och givande samtal med högt i tak. Vi är oerhört stolta över de deltagare som har tackat ja till att delta på dessa två rundabordssamtal, och ser med spänd förväntan fram emot just årets Almedalsvecka. För Kunskap & Livskraft!

Senast uppdaterad 29 juni 2020