Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin bara ska vinna mot sin ALL ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

VTEDB Almedalen

Rundabordssamtal (x2)

Bakgrund

Den 2 juli 2019 avslutas Blodcancerförbundets landsomfattande intressepolitiska satsning Vägen till ett djupt behandlingssvar (VTEDB) med två slutna rundabordssamtal under politikerveckan i Almedalen. Detta med målet att åstadkomma reell, positiv och långsiktig förändring på riksnivå. Ett särskilt fokus i samband med aktiviteten kommer att ligga på frågan om hur vi kan säkerställa att fler blodcancerpatienter uppnår så kallade djupa behandlingssvar, som för många drabbade visat sig ha en positiv effekt på bland annat överlevnad och livskvalitet.

För att uppnå ett djupt behandlingssvar krävs det dock att man får rätt (= mest effektiv) behandling vid rätt tidpunkt. Något som i majoriteten av fallen föranleder att nya EU-godkända läkemedel tillgängliggörs även till patienter i Sverige, att dessa livshöjande behandlingar sätts in vid rätt tidpunkt (ofta i tidig linje) och att de ges på rätt sätt (eventuellt även i kombination med andra läkemedel) för att därigenom uppnå maximal effekt.

I Blodcancerförbundets kontinuerliga internationella kunskapsutbyte har vi emellertid kunnat konstatera att man i Sverige har särskilt svårt att få tillgång till nya läkemedel annat än i sen linje eller som monoterapi. Detta fastän just behandling i tidig linje, och med kombinationer av preparat är det som har visat sig ha bäst behandlingseffekt för många blodcancerpatienter. Det är alltså under dessa förutsättningar, där läkemedel inte används på effektivast möjliga sätt, som nytta och kostnadseffektivitet utvärderas av myndigheter.

Här uppstår alltså ett slags moment 22 där myndigheter studerar nyttan av ett läkemedel under suboptimala betingelser. Baserat på dessa beräkningar beslutar man sedan att inte rekommendera användning av läkemedlet – med hänvisning till bristande nytta och kostnadseffektivitet. Då har man, menar vi på förbundet, inte sökt utvärdera läkemedlets fulla potential – och således inte heller skapat förutsättningar att uppnå ett djupt behandlingssvar.

VTEDB Almedalen

Det rör sig alltsom om komplexa frågor utan enkla lösningar. Utmaningar som Blodcancerförbundet dock ser fram emot att diskutera med de deltagare som kommer att medverka kl. 13.15-14.15 respektive 15.00-16.00 i samband med VTEDB Almedalen den 2 juli. Förutom de områden som nämns ovan kommer nog även en bättre uppföljning av läkemedel, behovet av kliniska studier samt immunterapi att diskuteras under dagen. Samtliga exempel på sådant som behöver lösas för att fler blodcancerpatienter uppnår djupa behandlingssvar i Sverige idag.

Du som har ett särskilt intresse för utmaningarna kring att uppnå detta behandlingssvar, får likt deltagarna i VTEDB gärna läsa den situationsanalys som tagits fram som ett led i projektet. Samt gärna även notera de deltagare som kommer att delta i aktiviteterna den 2 juli, vilka är de följande välrenommerade aktörerna inom blodcancervården i Sverige idag:

DELTAGARE (kl. 13.15-14.15)

• Lise-lott Eriksson: Ordförande, Blodcancerförbundet
  • Lina Nordquist (L): Ledamot, Socialutskottet
  • Anna-Lena Hogerud (S): Vice Ordförande, SKL:s Sjukvårdsdelegation
  • Jan Liliemark: Adjungerad ledamot, NT-Rådet
  • Anna Käll: Public Affairs Lead, Janssen
  • Nils Wilking: Independent Healthcare Professional

DELTAGARE (kl. 15.00-16.00)

• Lise-lott Eriksson: Ordförande, Blodcancerförbundet
  • Acko Ankarberg Johansson (KD): Ordförande, Socialutskottet
  • Sofie Nilsson (C): Suppleant, Socialutskottet
  • Marie Morell (KD): Ordförande SKL:s Sjukvårdsdelegation
  • Jonathan Lind-Martinsson: Biträdande Avdelningschef, TLV
  • Per Källmark: Head of Public Affairs, Novartis
  • Nils Wilking: Independent Healthcare Professional

Blodcancerförbundet ser fram emot respektfulla, lösningsinriktade och givande samtal med högt i tak. Vi är oerhört stolta över de deltagare som har tackat ja till att delta på dessa två rundabordssamtal, och ser med spänd förväntan fram emot just årets Almedalsvecka. För Kunskap & Livskraft!

Senast uppdaterad 29 juni 2020