Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Vårdens mäktigaste

Dagens Medicin har återigen listat vårdens makthavare som år 2020 till viss del har kastats om beroende på den covid-19-pandemi som hela världen genomgår dessa dagar

LH

Socialminister Lena Hallengren toppar årets maktlista inom vården enligt Dagens Medicin

Maktlistan bygger precis som tidigare år i första hand på bakgrundssamtal med ett 30-tal olika personer som har god insyn i hur svensk sjukvård styrs och fungerar. De intervjuade kommer från olika sfärer och olika delar av landet. Men eftersom covid-19-pandemin påverkar hela samhället har alla samtal till stora delar handlat om virusets påverkan på vården. Att blicka framåt är dock nästan omöjligt eftersom ingen vet hur ens nästa vecka kommer att bli.

Placeringen på listan speglar både formell makt och informellt inflytande. Vissa personer som har ett stort indirekt inflytande över vården, som statsministern och finansministern, saknas för att de inte har mer inflytande över vården än över andra sektorer i samhället.

Just den här våren har finansministern och hennes kollegor upprepade gånger poängterat att pengar inte ska vara ett problem när det gäller vårdens hantering av covid-19 och staten har lovat att betala notan. Såväl regioner som kommuner har också fått utökade generella statsbidrag, men dessa riktar sig till hela sektorn.

I år har researchsamtalen genomförts nästan uteslutande via videosamtal eller telefon på grund av rekommendationerna om social distansering och hemarbete. Det är ett annorlunda år där listan omfattar 20 personer, som i en vidare mening också representerar olika sektorer och inte bara sig själva.

Här är då själva listan med förra årets placering inom parentes:

1. Lena Hallengren(S), socialminister (1)
  2. Johan Carlson, generaldirektör, Folkhälsomyndigheten (26)
  3. Olivia Wigzell, generaldirektör, Socialstyrelsen (2)
  4. Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör, Region Stockholm (21)
  5. Ann Söderström, hälso- och sjukvårdsdirektör, Västra Götalandsregionen (36)
  6. Emma Spak, chef hälso- och sjukvårdsssektionen, Sveriges Kommuner och Regioner (17)
  7. Marie Morell(M), ordförande sjukvårdsdelegationen, Sveriges Kommuner och Regioner (3)
  8. Heidi Stensmyren, ordförande, Läkarförbundet (7)
  9. Anna Nergårdh, utredare, Samordnad utveckling för god och nära vård (4)
  10. Maja Fjaestad(S), statssekreterare , socialdepartementet (8)
  11. Sineva Ribeiro, ordförande, Vårdförbundet (15)