Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Lediga tjänster just nu Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom

Den 16 november planerar Blodcancerförbundet, i samarbete med patientföreningen KBS, att belysa de två ovanliga blodsjukdomarna talassemi och sicklecellanemi med en föreläsningseftermiddag i centrala Stockholm

Skärmavbild 2019 10 28 Kl. 08.22.31

PROGRAM & MÖJLIGHET TILL ANMÄLAN HÄR

Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom är tänkt som en "smygstart" inför det 3-åriga projekt om dessa två diagnoser som Blodcancerförbundet kommer att driva åren 2020-2022. Satsningen ifråga sker med stöd av Allmänna Arvsfonden, som i slutet av förra veckan kom med det glädjande beskedet att den ansökan som Blodcancerförbundet, tillsammans med bland annat patientföreningen KBS, lämnade in strax före sommaren också har bifallits. Oerhört glädjande nyheter för oss på förbundet som nu får möjlighet att fokusera på ett antal blodsjukdomar, utöver de cancerdiagnoser vi i första hand företräder.

Projektet i sig kommer vi självklart att berätta mer om senare under året. Kort sagt rör det sig om en grupp människor som i dagsläget har ett stort ouppfyllt behov av tillgång till vård (överhuvudtaget), kunskap om dessa sjukdomar och som dessutom lever med en psykiskt påfrestande stigmatisering av att vara drabbad av allvarlig blodsjukdom. Med andra ord en förbisedd grupp av samhället som behöver all hjälp och stöd de kan få. Något vi på förbundet ser fram emot att bidra till under åren som komma skall, självklart i nära samarbete med ovan nämnda KBS!

Till sist vill Blodcancerförbundet passa på och även tacka övriga samarbetspartners i ovan nämnda satsning döpt till Du är inte ensam... En stor och hjärtlig kram således till Tobias Registret, Sällsynta Diagnoser, Svensk Förening för Hematologi och Blodcentralen för ert värdefulla stöd i ansökningsprocessen till Allmänna Arvsfonden. Vi är skyldiga Er samtliga en stor tjänst!

Senast uppdaterad 02 juli 2020