Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro

Glädjande nog arrangerades det första av sex slutna regionala rundabordssamtal i Örebro som ett led i det intressepolitiska projektet Ingen vill ha Svarte Petter under fredagen som gick

Swe 837X400 Flygbild Orebro

Sverige, Europa och världen befinner sig i en osäker och ovan tid. Coronaviruset har till sist anlänt till Sverige på allvar och väntas påverka hela vårt samhälle en tid framöver. På vilket sätt och hur länge återstår att se, men trots den ovisshet som råder valde Blodcancerförbundet att sjösätta projektet Ingen vill ha Svarte Petter i fredags med ett regionalt rundabordssamtal i Örebro. De utmaningar våra medlemmar lever med kvarstår trots allt, även om COVID-19 med all rätta står i fokus dessa dagar.

Syftet med "Svarte Petter" är att skapa ett gemensamt forum för olika aktörer av reell betydelse att diskutera hur nya effektiva läkemedel också kan komma patienter i Sverige till gagn. Detta omfattar de  behandlingar som må ha höga initiala kostnader, men som har en bevisat god effekt. Något som i sin tur kräver större flexibilitet i processen kring nationellt införande av nya läkemedel, en vilja mellan diverse instanser att samverka på ett strukturerat sätt, större ansvarstagande och en möjlighet att följa upp nya behandlingar.

Många utmaningar med andra ord som följande deltagare diskuterade under drygt två timmars tid fredagen den 13 mars:

• Lise-lott Eriksson, Ordförande Blodcancerförbundet
  • Denise Norström, S, Regionstyrelsens Ordförande i Region Västmanland
  • Eleonore Lundqvist, M, Politisk Sekreterare i Region Västmanland
  • Ulrika Björklund, M, 2:e Vice Ordförande HSN i Region Örebro
  • Maria Palmetun Ekbäck, Ordförande Läkemedelskommittén i Region Örebro
  • Bertil Uggla, Överläkare på Örebro Universitetssjukhus
  • Jonas Claesson, Hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Örebro
  • Jenni Sjöberg, Field Product Manager Hematology för Sanofi

På det hela taget var det ett lyckat möte med respektfulla diskussioner tillsammans med kunniga deltagare. Ur Blodcancerförbundets perspektiv var den uttalade viljan av i större utsträckning samarbeta särskilt glädjande. Det var även den positiva inställningen till nya betalningsmodeller som innebär att nya läkemedel kan komma patienter till nytta snabbare i Sverige. Men för det krävs att man också tar sig tiden och fortsätter diskutera dessa viktiga frågor sinsemellan. Något Blodcancerförbundets representanter kommer att fortsätta påminna om värdet av till samtliga deltagare löpande under året.

Senast uppdaterad 30 juni 2020