Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Lediga tjänster just nu Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Stöd att få (stödperson)

Erfarenhet från Blodcancerförbundets medlemmar visar att det dyker upp många frågor och känslor när sjukdomen bryter ut, vid återfall eller i vardagslivet som blodcancerberörd.

Skärmavbild 2019 11 26 Kl. 16.13.55

Ta gärna del av broschyren Att vara stödjande

Då kan det vara skönt att prata med andra som har erfarenhet från liknande upplevelser. Människor som vet hur det känns och som kan ge tips och råd om allt mellan himmel och jord vad gäller livet som berörd av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom.

Det är också därför Blodcancerförbundet erbjuder ideellt arbetande stödpersoner med tystnadslöfte till patienter och närstående. Vår stödpersonsverksamhet riktar sig till dig som är nydiagnostiserad, nyligen har fått skov, är närstående eller bara vill ha någon att prata med. Blodcancerförbundets stödpersoner bör emellertid ses som ett komplement till hälso- och sjukvården, som ska erbjuda dig som drabbad professionell hjälp.

Är du å andra sidan intresserad av stöd från flertalet berörda, kan vi varmt rekommendera de stödgrupper som Blodcancerförbundet initierat på den sociala medieplattformen Facebook. Om du hellre önskar att få fysiskt stöd av andra blodcancerdrabbade, kika gärna på följande webbsida för mer information om hur du eventuellt kan få tillväga.

Du som mår så dåligt att det känns outhärdligt, eller om du har allvarliga självmordstankar eller självmordsplaner, kontakta en psykiatrisk akutmottagning eller ring 112. Var inte rädd för att be om hjälp och våga bryt den betungande stigmatisering som finns om psykisk ohälsa i Sverige idag! Det finns nämligen flertalet instanser som gärna hjälper till, exempelvis:

Senast uppdaterad 30 juni 2020