Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

Reserapport!

Blodcancerförbundet mottog under gårdagen en trevlig reseskildring av ST-läkaren Staffan som beskriver dennes medverkan i vårmötet med "Nordic CML Study Group"

Reseapport från vårmöte med Nordic CML Study Group

I slutet av april samlades ”Nordic CML Study Group” (NCMLSG) i Malmö för att diskutera pågående och framtida studier om kronisk myeloisk leukemi (KML). Med stöd från Blodcancerfondens stipendium kunde jag som nybliven ST-läkare i Umeå delta i mötet. Först erbjöds en utbildningsdag om KML som avhandlade det mesta från Philadelphiakromosomens upptäckt 1960 till den kliniska vardagen 2016. Förståelse på molekylär nivå är av särskilt vikt vid KML eftersom små avvikelser på molekylär nivå kan ställa till problem för både diagnostik och terapi.

Ett värdefullt inslag i grundkursen var en noggrann genomgång av de riskgruppering som vägleder behandlingsval och forskning. En handfull olika prognostiska verktyg har utvecklats för att skilja på sjukdom med hög och låg risk. Definitionen av risk och valet av riskfaktorer har små men ibland betydelsefulla variationer. Den andra dagen bjöd på ett internationellt symposium med gästföreläsare. Professor Jane Apperley från London inledningstalade och gav bland annat sin syn på vad vi nästan vet och vad vi skulle vilja veta om KML. Vad vi inte vet är hur avancerad sjukdom bäst ska behandlas; fler behandlingslinjer riskerar att fördröja en nödvändig stamcellstransplantation.

Ett återkommande ämne var den pågående forskningen om möjligheten att avsluta behandling efter uppnådd remission. Professor Satu Mustjoki från Helsingfors talade om de immunologiska aspekter som kan ligga bakom lyckade utsättningar, och pekade på funktionen hos NK-celler som en potentiellt avgörande faktor. Högt på dagordningen stod också frågan om kardiovaskulär risk, aktualiserat av de ökade riskerna för bland annat stroke och hjärtinfarkt associerade med ett par av nya generationers läkemedel.

Tack till Blodcancerförbundet/Blodcancerfonden för ert generösa bidrag!

Staffan Ericson

ST-läkare i hematologi