Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Lediga tjänster just nu Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Personcentrering (allo SCT)

Skärmavbild 2019 10 22 Kl. 19.15.11 (1)

Hej,

Jag heter Katarina Holmberg och är doktorand på Karolinska institutet, Institutionen för omvårdnad. Mitt forskningsområde är patienters uppfattning av förberedelse under hela vårdprocessen vid allogen stamcellstransplantation där vi önskar söka svaren i en intervjustudie som ska starta nästa år. Vidare handlar forskningsprojektet om personens egen förmåga till egenvård, handlingar som utförs självständigt för att främja och upprätthålla hälsa. Egenvården efter allogen stamcellstransplantation kan innefatta en rad olika handlingar som vi söker kunskap om.

Jag har utformat en intervjuguide med några frågor som jag gärna skulle vilja få återkoppling på. Jag söker därför personer som genomgått en allogen stamcellstransplantation och som skulle kunna tänka sig att läsa och diskutera frågorna. Jag behöver också återkoppling på bakgrundsdata som är tänkt att ligga som en grund vid intervjutillfället. Era svar och tankar kommer inte att ingå i studien utan blir en utvärdering av frågornas kvalitet och användbarhet.

Önskar du delta är jag väldigt tacksam då det betyder mycket att få prova frågorna innan intervjustudien startar. Jag söker dig som:

• Genomgått en allogen stamcellstransplantation för 2–5 år sedan
  • Är mellan 18–75 år

Då projektet är ett doktorandprojekt har jag ingen möjlighet att utbetala ersättning men som tack för ditt deltagande får du ett presentkort på Akademibokhandeln.

Jag är öppen för olika sätt att träffas och kan diskutera frågorna i grupp på 3–5 personer eller enskilt. Vi har fått möjlighet att träffas på Blodcancerföreningens kansli eftermiddagen den 25 november med start kl. 13.30. Jag uppskattar att det kan ta mellan 1,5–2 timmar att diskutera materialet inklusive fikapaus.

Vänligen kontakta mig (katarina.holmberg@ki.se alt. 08 406 29 60) vid intresse att delta. Jag kommer att vara borta mellan 26/10-4/11, men det går bra att skicka en e-post under denna tid (även om jag kommer att ha begränsad tillgång till min e-post). Samtal innan/efter dessa dagar går bra även det!

Vänliga hälsningar

Katarina Holmberg

Doktorand, Leg. Sjuksköterska

Inst. för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle.

Sektionen för omvårdnad.

Karolinska Institutet.