Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Lediga tjänster just nu Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska

Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg öppnar ett centrum för avancerade terapiläkemedel (ATMP) med inspiration från Karolinska universitetssjukhusets Centrum för cellterapi

SU

Enligt Dagens Medicin är tanken på Sahlgrenska universitetssjukhuset (SU) att underlätta både för forskare och för de avdelningar som kan tänkas behandla patienter med så kallade avancerade terapiläkemedel, ATMP. Det handlar om gen-, cell- och vävnadsterapier.

Forskarna behöver stöd i processen, redan när de har en idé. Vi kommer att ha ett beredningsråd, en gruppering av personer på Sahlgrenska som har kompetens och finns inom fältet. På så sätt kan vi ge ett stöd redan innan ansökan har skickats in till Läkemedelsverket, säger Ann Novotny, ansvarig för de nya centrumet.

Det slutgiltiga beslutet för vilka studier som ska gå på SU fattas dock enligt gällande delegationsordning, inte av beredningsrådet.

Även när det gäller marknadsgodkända läkemedel har vi märkt att det är viktigt att det finns en ingång i vården. Vi kan vara en kontaktpunkt. I beredningsrådet finns flera kompetenser som kan vara av vikt vid införandet av godkänt ATMP.  Gruppering kan ge stöd och bereda vägen in till sjukvården som förhoppningsvis kommer att uppskattas av verksamheterna, enligt Ann Novotny.

När det nya centrumets har satts upp har mycket inspiration hämtats från Centrum för Cellterapi på Karolinska universitetssjukhuset. Även på Skånes universitetssjukhus i Lund är ett likande centrum på gång. Att de stora universitetssjukhusen får igång arbete med den här typen av nya läkemedel är viktigt för att skapa en nationell samsyn och ett samarbete i landet, tycker Ann Novotny.

I Sverige finns också sedan tidigare tre nationella satsningar: Vinnovafinasierade Centre for Advanced Medical Products (CAMP), SweLife ATMP och Visionsdriven hälsa.

Senast uppdaterad 30 juni 2020