Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Lediga tjänster just nu Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Nyhet - bättre behandling av myelom

Den 25 juni kom en ny, efterlängtad rekommendation från NT-rådet för behandling av multipelt myelom. – Beskedet är en mycket glädjande nyhet, säger Lise-lott Eriksson ordförande i Blodcancerförbundet.

Inspiration 1514296 1920

Myelom är den näst vanligast formen av blodcancer i Sverige efter lymfom. I Sverige insjuknar cirka 600 personer varje år och cirka 3 700 personer lever idag med myelom. Eftersom sjukdomen är både allvarlig och kronisk är tillgången till nya och effektiva behandlingar oerhört viktig för de drabbade.

Läkemedlet Darzalex, en etablerad monoklonal antikropp, har nu rekommenderats för användning i kombination med flera andra läkemedel i tidigare linjes behandling.

– Blodcancerförbundet har under flera år arbetat aktivt för att tillgängliggöra kombinationsbehandlingar med monoklonala antikroppar i en tidig linjes behandling för myelompatienter i Sverige, säger Lise-lott Eriksson.

En kombinationsbehandling i tidigare linjes behandling förbättrar både prognosen och livskvaliteten. Därför är det ett stort steg i rätt riktning att NT-rådet har beslutat att rekommendera Darzalex som kombinationsbehandling till patienter som fått minst en tidigare behandling.

– Kombinationsbehandlingen av Darzalex och Velcade kan också ges subkutant, ur ett patientperspektiv kan det vara positivt att slippa infusioner. Kanske kan sjukhusbesök undvikas i framtiden, kommenterar Lise-lott Eriksson.

Det nya nationellt förhandlade avtalet börjar gälla redan från och med 1 juli 2020. Sverige blir nu ett av de första länderna i Europa där patienter får tillgång till Darzalex i kombination med andra läkemedel i andra linjens behandling. Hareth Nahi som är överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset och en av landets främsta experter på myelom tycker också att beskedet är mycket positivt.

– Sverige måste vara ett av de ledande länderna att ta ett sådant fantastiskt steg, säger. Det är en enorm möjlighet för våra patienter att lägga till en nästan helt biverkningsfri och målriktad medicin till primärbehandlingen. Det kommer att resultera i en förlängd sjukdomsfri överlevnad samt högre total överlevnad för många av våra patienter, säger han.

Läs mer om NT:s rekommendation här: https://janusinfo.se/download/18.4f6bed70172c02901d0e9a79/1593086730712/Daratumumab-(Darzalex)-200625.pdf

Senast uppdaterad 30 juni 2020