Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid

Cancervården har lyckats relativt väl med att ställa om under covid-19-pandemin enligt en rapport från Cancerfonden. Behandlingar pågår i stort sett som normalt på de flesta håll i landet. Men i rapporten varnar man för att vårdskulden byggs upp och att det på sikt kommer att leda till att cancerfall upptäcks för sent.

Hospital 502885 1920 2

För att ta reda på hur covid-19 påverkar cancervården i Sverige har Cancerfonden sammanställt 782 enkätsvar från patienter och gjort intervjuer med 29 personer som arbetar inom vården i tre olika sjukvårdsregioner. Rapporten visar att 14 procent av cancerpatienterna har fått ändringar i sina vårdplaner men att det inte verkar ha haft någon stor påverkan på den medicinska kvaliteten eller effekten av behandlingen. Den huvudsakliga anledningen har inte varit resursbrist utan snarare att inte äventyra patientsäkerheten under rådande omständigheter.

Under covid-19-pandemin har däremot screening dragits ner på eller pausats helt på många håll i landet och vården har generellt varit mer sparsamma vad gäller provtagningar. Dessutom har betydligt färre uppsökt primärvården. Många har helt enkelt självmant valt att vänta med att söka vård om det inte har varit akut. Man vet samtidigt att de allra flesta som får en cancerdiagnos har haft sin första kontakt med primärvården. Allt detta bidrar till att vårdskulden växer, för när situationen återgår till normalläge kommer antalet remisser för utredning att öka och på sikt riskerar det att leda till att köerna till cancerbehandling kommer att växa.

Risken med att nya cancerfall upptäcks i ett senare skede är också att patienterna inte får den vård de behöver i tid vilket kan påverka resultaten. En annan faktor som lyft fram, som på sikt kan försämra cancervården, är att det finns mindre tid till forskning och färre prover att analysera för framtiden, något som försvårar forskningen inom olika cancerdiagnoser.

Här kan du läsa och ladda ner rapporten ”Hur påverkar covid-19 cancervården i Sverige”:

Senast uppdaterad 30 juni 2020