Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Min historia... - Vidarkliniken Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Nu är höstens Haema nr 3 ute med tema KML Eriks avhandling om fatigue och kognitiv dysfunktion prisad Så blev resultatet av Patientriksdagen 2022 om att dela patientdata Extra erbjudande att nu annonsera i Haema - vår medlemstidning Blodcancerförbundet i SVT om nödvändig tillgång till CAR-T mot cancer Johanna fick CAR-T behandling mot sin ALL - hör poddintervjun Delta på webbinarium på Världscancerdagen lördag 4 februari Anmälan till patientpanelen 2021 Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin kämpade in i det sista ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom Du som lever nära någon med leukemi kan bidra till livskvalitetstudie Katarina i Lidköping årets hematologsköterska Idag den 11/11 bjuder 40-åriga Blodcancerförbundet på forskningskunskap Blodcancerförbundet medverkar på Patientriksdagen den 7/12 Snart kan du bidra till blodcancerforskning via Mattis musikkalender 2022 Här är Lise-lott Erikssons viktigaste budskap efter EHA-konferens -22 Blodcancerförbundet först med riktig patientinvolvering inom forskning Mattis 24 musikdueller utmanade till insamling för blodcancerforskning Donerade 25 000 kronor till benmärgsdonationsregister i Ukraina Allvarligt att myelompatienter inte får rekommenderade behandlingar! Se de inspelade föreläsningarna om diagnosforskning från 40-årsjubileet ”Vi välkomnar ny internationell satsning för utveckling av cancerterapier på Karolinska”
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars

Delta gärna på vårt inspirerande webbinarium om träning och rehabilitering vid blodcancer- och kronisk blodsjukdom, den 9 mars klockan 18-20. Det är gratis och bara att anmäla sig!

Jesper Aasa

Innan Jesper grundade ehälsotjänsten Vitala, var han medskapare av tjänsten Träning på Recept® - Sveriges första plattform för hemrehabilitering.

Det hålls via zoom och arrangör är Blodcancerförbundet i samverkan med Patientföreningen KBS och Vitala AB och med stöd av Allmänna Arvsfonden.

Välkommen till en inspirerande föreläsning med Jesper Aasa från Vitala om träning och rehabilitering vid blodcancer och kronisk blodsjukdom. Lär dig hur du genom anpassad medicinsk träning kan förbättra ditt välmående och din hälsa - långsiktigt och enkelt. Efter föreläsningen har vi en paneldiskussion om träning och dess effekter för personer med blodsjukdom och blodcancer.

Doktor Jesper Aasa föreläser

Jesper Aasa är AT-läkare och en av Sveriges främsta experter inom digital sjukdomsanpassad träning och rehabilitering. Innan Jesper grundade ehälsotjänsten Vitala, var han VD och grundare av tjänsten Träning på Recept® - Sveriges första plattform för hemrehabilitering och medicinsk träning.

Det här är Vitala-appen

Vitala är en mobil-app som hjälper personer med sjukdomsrelaterade och funktionella begränsningar att öka sin fysiska aktivitet och minska smärta. Du kan träna säkert var du än befinner dig.

Vitala-appen är gratis och möjlig för alla att ladda ner, som ha en dator och/eller smartphone och en uppkoppling till Internet. Bara sök på "Vitala" i App-store eller Google Play och ladda ner och öppna upp appen. Sedan är det bara att registrera sig, skapa en inloggning och logga in. Gör gärna detta i god tid innan webbinariet, så att du kan testa och göra dig lite bekant med innehållet.

Vad som enligt skaparen gör Vitala-appen unik, är att tjänsten anpassar varje enskilt träningspass efter funktionsförmåga, sjukdom, smärta, egen målsättning och dagsform.
Så här kan det se ut i appen vid en övning med armlyft, under ett träningspass.

exempel på träning via vitala appen

Så här anmäler du dig

Anmäl dig till webbinariet genom att klicka på länken:

Eller ta en bild av QR-koden nedan med din smartphone:

QRkod till föreläsning 9 mars 2022 om träning BLCF

Webbinariet kommer att hållas via Zoom. Länk till webbinariet kommer att skickas ut till de som anmält sig under dagen den 9 mars 2022.

Varmt välkommen till detta rehabwebbinarium, som arrangeras av:

Blodcancerförbundet med stöd av ALLMÄNNA ARVSFONDEN,

i samarbete med Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom KBS & Vitala AB

loggor

------------------------------------------------------------------------------------------