Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

Nordic Blood Cancer Council

Blodcancerförbundet har under veckan träffat företrädare för våra systerorganisationer i Norden för att i första hand diskutera bildandet av ett nordiskt råd inom blodcancerområdet

Skärmavbild 2019 12 02 Kl. 07.26.19

Till skillnad från många andra liknande organisationer riktar Blodcancerförbundet sig till patienter och närstående med alla former av blod- eller blodcancersjukdom. Något som både kan vara en utmaning men även väldigt lärorikt vid internationellt samarbete. I andra länder organiseras patientorganisationer ofta efter en särskild blodcancerdiagnos, alternativt delas upp i flera grova kategoriseringar, och därmed är även det internationella arbetet uppdelat i enlighet med detta. Blodcancerförbundet arbetar bredare än så, och har därför etablerat samarbeten med många olika aktörer runtom i världen.

Så även på nordisk nivå. Sedan 2011 har Blodcancerförbundet haft kontinuerlig kontakt med våra systerorganisationer i Norden. Ett relativt tätt samarbete som de senaste åren har intensifierats, till stor del på initiativ från oss på Blodcancerförbundet som numera är väldigt intressepolitiskt aktiva. Det är även vi som har varit drivande i bildandet av ett nordiskt råd inom blodcancerområdet. Detta i form av Nordic Blood Cancer Council (NBCC) som vi efter de senaste dagarnas positiva respons både tror och hoppas kan bli en realitet året som komma skall.

Just ett NBCC har nämligen stått i fokus de två senaste dagarna när företrädare från bland andra Ung Kreftur (Island), LyLe (Danmark) och Cancer Society of Finland tagit sig till Arlanda för att delta på Nordic Patient Association Meeting. En aktivitet som alltså har satt grunderna för att under våren 2020 söka om ekonomiskt stöd av bland annat Nordiska Rådet för att påbörja bildandet av ovan nämnda blodcancerråd. Steg 1 i denna process är således taget, vilket ur vårt perspektiv på Blodcancerförbundet känns oerhört spännande.

2020 verkar överlag bli ett väldigt spännande år för oss som företräder landets berörda av blodcancer och annan allvarlig sjukdom. Mängder av nya spännande projekt hägrar som vi ser fram emot att påbörja och sedermera driva. Häng gärna med på resan genom att bli medlem i vår gemenskap. Ju fler vi är, desto starkare samhällskraft kan vi också vara!

Senast uppdaterad 02 juli 2020