Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

Nationellt införande av nya läkemedel

Processen kring att införa ett nytt läkemedel i Sverige är långt ifrån okomplicerad och innehåller många steg och aktörer, där vi idag tänkte ge en helhetsbild kring hur denna process är tänkt att fungera

Genom nationellt ordnat införande är tanken att alla Sveriges regioner ska samverka för att uppnå en jämlik, kostnadseffektiv och ändamålsenlig användning av nya läkemedel över hela landet. Det är NT-rådet (Rådet för nya terapier) som utser vilka läkemedel som ska ingå i nationell samverkan och ger rekommendationer om hur de ska användas. Nationellt ordnat införande är också tänkt att byggas på nära samarbete med myndigheter (framförallt Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket), kliniska experter, läkemedelsföretag och patienter.

Långsam introduktion av värdefulla nya läkemedel är en värdeförlust för patienter, sjukvården och samhället. Därför behövs en nationell process - där myndigheter och landsting samordnat introducerar och följer upp nya läkemedel i samarbete med berörda läkemedelsföretag. På så sätt nås bästa möjliga behandlingsresultat för patienterna och ny kunskap om läkemedlen kan genereras i klinisk vardag. Givet att denna process de facto är effektiv det vill säga...

Genom en nationell hantering - med regional implementering utan överprövning - ska värdefulla läkemedel snabbt kunna nå patienter i hela landet. Med kvalitet och trovärdighet i processen skapas god vård för patienterna och förutsägbara marknadsförutsättningar för företagen. Ett effektivt ordnat införande bygger nämligen på god framförhållning och tidig samverkan mellan företag, sjukvård och myndigheter.

Det är just denna samverkan som Blodcancerförbundet önskar bidra till genom kommande landsomfattande intressepolitiska satsning Inte jämlikt dåligt utan rättvist bra – ingen vill ha Svarte Petter. Ett projekt som består av sex stycken slutna regionala rundabordssamtal (ett per RCC-region) med ett avslutande öppet seminarium i samband med politikerveckan i Almedalen, Visby. Detta med start redan nu på fredag med den första aktiviteten i Örebro. Mer information om detta kommer senare i veckan!

I samarbete med AbbVie, Amgen, Astra Zeneca, BlueBird Bio, Bristol-Myers Squibb, Janssen, Pfizer, Roche och Sanofi

Senast uppdaterad 30 juni 2020