Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin bara ska vinna mot sin ALL ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar

Medmänniskan och glädjespridaren Sven Melander avlidit, efter en tids sjukdom i olika cancerformer, bland annat lymfom.
- Vi beklagar naturligtvis Svens bortgång och sänder våra varmaste omtankar och hälsningar till hans familj och andra närstående, säger Lise-lott Eriksson ordförande i Blodcancerförbundet.

Omslag Haema 2 2021 Med Sven Melander Beskuren F Karin Tornblom TT

”För egen del blev jag inte sjuk av tumören, då den upptäcktes tidigt, utan av behandlingarna.” berättar Sven Melander i intervjun i Haema 2-2021. Foto: Karin Törnblom/TT

För ett knappt år sedan hade Blodcancerförbundet förmånen att få använda en intervju med Svens Melander, gjord av journalisten Maria Zaitzewsky Rundgren och fotograferna Karin Törnblom/TT och W. Jåma Naina Helen/ Aftonbladet/TT. Det blev en mycket uppskattad artikel i Blodcancerförbundets medlemstidning Haema nr 2-2021.

Sven melander på omslaget av Blodcancerförbundets medlemstidning Haema 2-2021
I artikeln berättar han med sin underfundiga humor om kampen mot sjukdomen lymfom. Att han faktiskt övervann cancern och blev friskförklarad, efter några års tuff behandling med cytostatika och strålning.
Tyvärr drabbades han hösten 2021 av cancer i matstrupen, vilket han var öppen med i sociala medier. Och behandlingen av den elakartade tumören, lyckades inte utan den sjukdomen tog till slut hans liv den 31 mars 2022.

- Vi har förlorat en stor personlighet, en uppskattade komiker och programledare. Han har under flera decennier generöst delat med sig av sin positiva livssyn och humor och fått så många att skratta och må bra, säger Lise-lott Eriksson, ordförande i Blodcancerförbundet.

Blev ”sjuk” av behandlingarnaSven Melander berättar i intervjun i Haema, att han upptäckte en tumör i ena testikeln 2017, som visade sig vara malign. Den opererades bort men cancercellerna han sprida sig i lymfsystemet. Men Sven konstaterade ändå att: ”För egen del blev jag inte sjuk av tumören, då den upptäcktes tidigt, utan av behandlingarna.”

Han hänvisade också till den framgångsrika forskningen inom blodcancersjukdomarna och sa att: ”Det är kontraproduktivt att gå runt och tänka att jag kommer att dö av detta, när sannolikheten är mycket högre att jag kommer att bli frisk”.

Helt i linje med vårt påverkansarbeteDetta ligger helt i linje med Blodcancerförbundets påverkansarbete, hävdar Lise-lott Eriksson:
- Nya innovativa behandlingar kommer på löpande band inom blodcancerområdet som precisionsmedicin, cell- och genterapi eller kombinationsbehandlingar men för att innovationerna ska komma patienterna till nytta, måste naturligtvis patienterna få tillgång till dem. Annars är det ju ingen mening att de forskas fram, påpekar Lise-lott Eriksson och fortsätter:

- Vi i Blodcancerförbundet är bekymrade över att processen för införandet av nya EU-godkända läkemedel i Sverige tar så lång tid i Sverige, jämfört med andra likvärdiga länder.
- Patienter med de allvarligaste diagnoserna har helt enkelt inte tid att vänta. Det handlar om liv och död, säger Lise-lott Eriksson.

Följer och driver på forskningen - Tyvärr tog cancersjukdomen till slut Svens liv. Men flera nya behandlingar är under utveckling och kunskapen om diagnostik och olika befintliga behandlingar i kombination fortsätter, berättar Lise-lott Eriksson.

- Vi i Blodcancerförbundet både följer och driver på forskningen om maligna lymfom och andra blodcancersjukdomar. Den är framgångsrik på flera plan och leder till nya mer effektiva behandlingar.
- Vi ser att dödligheten i lymfom har minskat och lymfom kan behandlas mer effektivt med nya terapier, fortsätter Lise-lott Eriksson.

Blodcancerförbundets undersökningsfakta visarHon berättar om Blodcancerförbundets senaste Lise-lott Erikssonmedlemsundersökning, där 96 procent av de svarande tycker att det var viktigt att personer med blodcancer och andra maligna blodsjukdomar, får tillgång till de senaste och mest effektiva behandlingarna.
Och hand i hand med detta går den stora önskan från förbundets medlemmar, att få möjligheten att ingå i kliniska studier.

- På så vis är ju de som får vara med i studier, med och utvecklar vården. Hela 83 procent av de svarande medlemmarna vill vara med i kliniska studier, men bara 21 procent hade varit med i någon sådan. En mycket stor diskrepans och det vill vi ändra på. För tillgång till kombinationer av nya behandlingsterapier och kliniska studier är jätteviktigt för oss, säger Lise-lott Eriksson.

Håkan Sjunnesson/BLCF

Läs Maria Zaitzewsky Rundgrens intervju med Sven Melander i Haema nr 2-2021:

Klicka på omslagsbilden här nedan:
Sven melander på omslaget av Blodcancerförbundets medlemstidning Haema 2-2021

Filmklipp om lymfom - forskning, behandlingar och livet

Se några av våra informationsfilmer om forskningen och livet med lymfom, producerade med stöd av Roche. De finns på Blodcancerförbundets Youtube-kanal:

Onkologen Hans Hagberg om lymfomforskningHans Hagberg, onkolog och docent, Akademiska sjukhuset, Uppsala berättar i denna korta intervju om att det händer väldigt mycket på behandlingssidan inom det hematologiska området. Men att det finns stora frågetecken om en helhetssyn på finansieringen av de nya mer effektiva behandlingsterapierna, som ger en mycket bättre livskvalitet. Detta eftersom de är kostsamma initialt, men i längden innebär lägre andra samhällskostnader, i form av kortare sjukskrivningar och betydligt bättre livskvalitet och god återgång till arbetsliv och ett normalhälsosamt liv.

Friidrottsstjärnan Nadja Casadei om sin lymfomdiagnosDen svenska duktiga friidrottaren Nadja Casadei drabbades av lymfom och berättar här i denna intervju om vikten att ta sina symtom på allvar för att snabbt få rätt diagnos och rätt vård, för att behandlingen ska bli så bra som möjligt.

Blodcancerförbundets ordförande Lise-lott Eriksson om forskning och opinionsbildningLise-lott Eriksson är ordförande för Blodcancerförbundet och här berättar hon om de stora framgångarna i läkemedelsforskningen inom hematologi och onkologi, som kommer att leda till ännu bättre behandlingar och överlevnad och god livskvalitet i framtiden. Och också om vikten av att gå med i en patientorganisation som Blodcancerförbundet. För ju fler vi är, desto större blir våra möjligheter att kunna påverka vårdsamhället, att patienter ska ha tillgång till kliniska studier och nya läkemedel. Hjälp oss göra skillnad, bli medlem!

Läs mer om behandlingarna mot lymfom på Blodcancerförbundets hemsida:

Bli medlem i Blodcancerförbundet och hjälp oss i påverkansarbetet för ännu bättre blodcancervård i framtiden!

----------------------------------------------------------------------------------------------

Senast uppdaterad 04 april 2022