Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

Lästips för helgen

Inför långhelgen som stundar bjuder Blodcancerförbundet gärna på några lästips till alla berörda av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom som har en stund till övers de kommande dagarna

1. Cancer i blodet

För att uppfylla målet att sprida kunskap om livet som blodcancerberörd såg Blodcancerförbundet våren 2018 till att den populära bloggen Cancer i blodet omvandlades till en bok. Bloggen ifråga skrevs av gästgivare och myelompatienten Staffan Sundström från Österlen. I denne beskriver Staffan på ett öppenhjärtigt och insiktsfullt sätt sin resa med myelom som tyvärr tog slut hösten 2015 i och med hans bortgång.

Dessförinnan kunde dock de många läsarna av bloggen följa Staffans vardag som skildras underfundigt och med glimten i ögat. Staffan var dessvärre drabbad av en aggressiv form av myelom, men skrev trots detta även när sjukdomen började sätta sina spår. Dessutom behöll Staffan sin livskraft ända in i slutet vilket gör att de ibland tunga frågorna blir mer lättillgängliga för dig som läsare.

2. Att vara stödjande

Informationsskriften Att vara stödjande är till för Dig som önskar stötta en familjemedlem, vän eller en annan närstående som drabbats av allvarlig sjukdom. Fastän Blodcancerförbundet i första hand tog fram denna skrift för våra medlemmar som är familjemedlemmar eller just stödjande, är den även av värde för den som själv drabbats av sjukdom och eftersöker mer info om till exempel hur man bearbetar en kris. Gavs ut hösten 2019.

3. Vad gör min benmärg?

Varmt välkommen att ladda ned den informativa broschyren Vad gör min benmärg? som tagits fram av Blodcancerförbundet i samarbete med den internationella paraplyorganisationen MDS Foundation. En broschyr som må ha störst värde för dem berörda av myelodysplastiska syndrom (MDS), men som innehåller matnyttig information för alla drabbade av blodcancer eller annan allvarlig blodsjukdom. Gavs ut våren 2019.

Senast uppdaterad 01 juli 2020