Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Vaccin verkningslöst för vissa blodcancerpatienter Lediga tjänster just nu Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Lansering av Blodcancerpodden!

I tider av ofrivillig isolation och social distansering hoppas Blodcancerförbundet att vår nya podd - Blodcancerpodden - kommer att uppskattas av de många människor vi som organisation företräder

BP

ATT HANTERA ALLVARLIG SJUKDOM (COPING)

Under våren 2020 spelade Blodcancerförbundet, med stöd av Sanofi, in tre stycken podd-avsnitt som ett led i projektet Coping - att hantera allvarlig sjukdom. I fokus för dessa samtal var att hantera allvarlig sjukdom (Coping) ur olika perspektiv. Detta med den enskilt vanligast förekommande blodcancersjukdomen myelom som utgångspunkt. De frågor som diskuterades är dock relevanta och intresse för alla berörda av annan allvarlig sjukdom.

I avsnitt 1 möter vi PO och Katherine Bergqvist som är patient respektive närstående berörda av blod-cancerdiagnosen myelom. De efterföljs sedan av kontaktsjuksköterskan Carina Svärd (Karolinska Universitets-sjukhuset Huddinge) och Christian Pedersen (verksamhetschef Blodcancerförbundet) som medverkar i avsnitt 2. Projektet kring Coping avslutas sedan med att psykologen Johanna Melin ger sitt unika perspektiv på att hantera allvarlig sjukdom i avsnitt 3, som också avslutar denna informationssatsning.

Totalt spelades alltså tre avsnitt in via Blodcancerpodden vilken skapades som ett led i detta projekt om att hantera allvarlig sjukdom. Blodcancerförbundet ser fram emot att fortsätta fylla vår nya podd med mer information av intresse för våra medlemmar tillika övriga intressenter. Till dess finns följande podd-avsnitt att lyssna på:

• Patientföreträdar- och vårdgivarperspektivet (offentliggörs 10 april)
  • Psykologperspektivet (offentliggörs 17 april)

Senast uppdaterad 30 juni 2020