Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Ansökan om ersättning Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner Patientriksdagen 2020
Pressmeddelanden 2020

Kulturarenan

Varmt välkommen att stifta bekantskap med Betaniastiftelsen som driver Kulturarenan - en samlingsplats för kultur online för dig som har svårt att själv söka dina kulturupplevelser

Orkester

Betaniastiftelsen (en idéburen vårdaktör) driver, tillsammans med vård- och kulturaktörer över hela landet, Kulturarenan – en samlingsplats för kulturupplevelser online. Kulturarenan producerar inget eget innehåll utan guidar besökaren vidare till kulturaktörer som till exempel Musik i Syd, Konserthuset Stockholm, Kungliga Operan, Fotografiska och enskilda kulturproducenter.

– Kultur ska vara tillgängligt för alla. Betaniastiftelsen utvecklade Kulturarenan, tillsammans med Piteå kommun, för att erbjuda ett sätt att fortsatt ta del av kultur även när man inte kan ta sig till scenerna eller själv söka sina kulturupplevelser, säger Ulrika Lind, utvecklingschef på Betaniastiftelsen.

Syftet med tjänsten är att det ska vara enkelt och smidigt för den som på grund av minskad rörlighet genom sjukdom, ålder eller funktionsnedsättning inte kan besöka scenerna eller själv söka sina kulturupplevelser, att fortsatt ta del av musik och konst. Kulturarenan användas av vård- och omsorgspersonal som en del av det vardagliga arbetet och av närstående för att möjliggöra för sina nära och kära att ta del av musik och konst.

I dessa covid-19 tider är Kulturarenan måna om att nå ut till anhöriga till personer i riskgrupp för covid-19 och som sitter i karantän. Då vi av Folkhälsomyndigheten uppmanas att inte besöka våra närstående kan kultur bli ett sätt att fortsätta umgås, att finna tröst, stöd och förströelse. Till varje kulturinslag finns samtalsämnen som kan diskuteras efter kulturupplevelse.

– Kulturtillgång är ett mänskligt behov och en rättighet och har stor betydelse för en meningsfull tillvaro. Genom kulturen får vi fatt på tankar om identitet, människosyn och livsfrågor. Särskilt i en tid av oro och isolering kan kultur ge tröst, sällskap och förströelse. Idag finns ett stort utbud av kulturupplevelser att ta del av digitalt, på Kulturarenan samlar vi dessa och vägleder vård- och omsorgspersonal samt andra närstående till hur man gör rent praktiskt, avslutar Ulrika Lind.

Ta gärna del av mer information om Kulturarenan via denna länk

Senast uppdaterad 30 juni 2020