Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

Inställda aktiviteter (våren 2020)

På grund av osäkerheten kring Coronaviruset har Blodcancerförbundets styrelse valt att ställa in vårens tre inplanerade temadagar om myelom (28 mars, Göteborg), MDS/AML (18 april, Jönköping) och MPN (9 maj, Lund)

Cancel (1)

Blodcancerförbundet har sedan hösten 2019 planerat för vårens tre temadagar om myelom, MDS/AML respektive de tre MPN-sjukdomarna. Mycket tid, planering och eftertanke har lagts ned på dessa högt emotsedda aktiviteter. Emellertid har de senaste veckornas händelseutvecklingar vad gäller Coronaviruset (COVID-19) satt käppar i hjulet för våra planer.

En händelseutveckling vi verkligen beklagar, samtidigt som vi hoppas på Er förståelse kring detta. Vi är minst lika besvikna som alla anmälda deltagare men väljer att lyssna till rådande medicinsk expertis. Även om vi självklart jättegärna hade sett att dessa tre aktiviteter genomfördes enligt plan.

Myelomsatsning Väst (Göteborg, 28 mars)

Den 28 mars var tanken att Blodcancerförbundet skulle arrangera föreläsningsdagen Myelomsatsning Väst på hotell Scandic Crown i Göteborg. Aktiviteten skulle ske i samarbete med den internationella paraplyorganisationen International Myeloma Foundation (IMF) som dock redan i slutet av förra veckan flaggade för att de gärna såg att aktiviteten inte arrangerades enligt plan. Detta via vår kontaktperson på IMF, Serdar Erdogan, som lät hälsa följande via e-post under gårdagen:

Vår rekommendation på IMF är att vi skjuter på mötet till senare under året då vi gärna vill upprätthålla "noll risk" för de deltagande patienterna. Varje möte i Europa som vi hade tänkt arrangera med patientorganisationer under våren har antingen blivit uppskjutna eller inställda. Vi på IMF har tillgång till ett antal medicinska experter internt och de har alla rekommenderat att aktiviteten skjuts upp till senare under 2020.

Med tanke på att detta är ett av årets största event samt att det enligt lokalarrangören är möjligt att flytta aktiviteten kostnadsfritt kan det mycket väl bli som så att Myelomsatsning Väst blir av senare under året. Dock i sådana fall troligtvis först i slutet av november månad. Både på grund av de förberedelser som krävs (lokaler, program, föreläsare o.s.v.) men även för att passa både Blodcancerförbundets och IMF:s fullspäckade scheman hösten 2020.

Mer information kommer senare under våren. Blodcancerförbundet kommer att ha nära kontakt med IMF och deras medicinska experter vars råd vi valt att följa.

Svenska MDS- & AML-Dagen (Jönköping, 18 april)

Likt vid myelom är infektionskänslighet ett generellt problem för många drabbade av MDS och AML. Patienter berörda av dessa diagnoser kan alltså vara en riskgrupp för det nya Coronaviruset enligt dagens relativt skrala kunskapsläge om viruset ifråga. För att ta det säkra före det osäkra och verkligen värna om våra medlemmars hälsa har Blodcancerförbundet valt att ställa in denna tilltänkta aktivitet. Ett nödvändigt ont enligt både förbundsstyrelsen och verksamhetschef Christian Pedersen.

Vi på kansliet har planerat för alla tre temadagar under våren sedan hösten 2019. Många timmar har lagts ned för att få till stånd dessa aktiviteter som jag personligen verkligen så fram emot att delta på. De är dessutom oerhört uppskattade av medlemmar, men i en tid när våra samarbetspartners ställer in allt från konferenser till enskilda möten ser vi inget annat val. Särskilt med tanke på den rådande osäkerhet kring hur allvarligt COVID-19 egentligen är.

I dagsläget är det tveksamt om denna aktivitet kommer att kunna arrangeras senare under 2020. Detta beror på vilken återkoppling vi får av lokalarrangören, möjlighet att få tag på föreläsare (alltid svårare i lite mindre städer) samt intresse både från eventuella sponsorer och lokalföreningen i regionen. Just nu lutar det dock åt att nästa temadag om MDS och AML först kommer att arrangeras våren 2021.

Nationella MPN-Dagen (Lund, 9 maj)

Även den inplanerade MPN-Dagen som skulle ha hållits i Lund den 9 maj beslutades att ställas in i samband med gårdagens styrelsemöte för Blodcancerförbundet. Ett naturligt val ur förbundsstyrelsens perspektiv med tanke på att man från Folkhälsomyndigheten redan nu talar om att införa mötesrestriktioner i Sverige så snart som möjligt och det således råder stor osäkerhet om några arrangemang ens kommer kunna hållas överhuvudtaget senare under vårkanten i vårt land.

Blodcancerförbundet har i skrivande stund löpande kontakt med lokalarrangören och de tilltänkta föreläsarna för att därigenom kunna ta reda på om det är möjligt att arrangera denna temadag senare under året. Om detta kommer att ske är dock högst osäkert just nu, men vi lovar att hålla alla anmälda deltagare och övriga intresserade informerade kring de fortsatta händelseutvecklingarna. Något som dock kan komma att dröja givet den stora osäkerhet som finns kring det nya viruset.

Senast uppdaterad 30 juni 2020