Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

Hälsningar från Almedalen

Blodcancerförbundet befinner sig för närvarande i Almedalen och hade en minst sagt hektisk, men mycket givande, dag igår bland virrvarret av spännande människor

Dagens stora höjdpunkt var seminariet som Blodcancerförbundet anordnade tillsammans med våra samarbetspartners Roche; "Blodcancer - ett fönster till framtidens cancervård". Arrangemanget började med att deltagarna hälsades välkomna, varefter moderatorn Katarina Hultling tog till orda och hade en kort intervju med en KLL-patient mitt i livet. Därefter intog professor Eva Kimby scenen och talade generellt om blodcancer och den imponerande utvecklingen som skett inom detta område det senaste decenniet.

Sedan var det dags för debatt! Eva Kimby, Förbundsordförande Lise-lott Eriksson och de tre politikerna Anna-Lena Sörensson (S), Lotta Finstorp (M) och Ella Bohlin (KD) diskuterade bland annat det nuvarande rigida systemet för sjukskrivningar samt problematiken kring tillgänglighet för cancerpatienter. På det hela taget ett intressant seminarium även om de mest intensiva diskussionerna uteblev. Skälet till detta var helt enkelt att samtliga medverkande var överens om att dagens system inte fungerar, där den stora frågan dock kvarstår; vem ska gå i bräschen för den förändring som krävs, och vilka medel som ska nyttjas för att uppnå detta?

Som tur var så är Blodcancerförbundet med i Nätverket mot Cancer, som idag kommer att lyfta just dessa frågor i två separata event. Vår ordförande Lise-lott kommer befinner sig dessutom för närvarande i ett stängt rundabordssamtal för att även hon lyfta dessa för en stor del av våra medlemmar viktiga frågor. Lise-lott deltog därtill under gårdagen i ett underhållande seminarium med ett starkt patientfokus, där vår driva ordförande delgav patientens synpunkter/förslag på förbättringar kring det nuvarande sjukvårdssystemet som på alla sätt och vis behöver förbättras...

Summa summarum så verkar det som att samtliga aktörer med ett intresse i vården - må det vara patientorganisationer, vården, politiker eller patienterna själva - är medvetna om att sjukvården som den ser ut idag inte är optimal. Att erkänna att ett problem finns är ett första steg i rätt riktning, men faktum är att det finns otroligt mycket att göra för att se till att detta faktiskt sker. Ett minst sagt ambitiöst projekt, där det emellertid inte behöver vara svårare än att svara på frågan;

Om vi idag raserade hela vårdsystemet och valde att börja om från början, vilket system hade vi då valt?

Svaret på denna fråga må stå skrivet i stjärnorna, men samtliga vi på förbundet har talat med i Almedalen är överens om att det inte är det sjukvårdssystem våra medlemmar idag tvingas stångas med på daglig basis. Steg ett må vara taget, men vi har ett stort jobb framför oss...

Senast uppdaterad 11 juni 2020