Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin bara ska vinna mot sin ALL ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22

Blodcancerförbundets medlemstidning Haema nr 1-2022 är nyligen utgiven och innehåller flera intressanta intervjuer och andra artiklar om nya forskningsrön. Temat är diagnoserna myeloproliferativa neoplasier, MPN

Haema 1 2022 Omslag Och Nagra Uppslag Pa Golv IMG 3705

För några år sedan förutspåddes papperstidningens slut i den nya digitala världen. Men papperstidningen är i allra högsta grad fortfarande en "levande" produkt, inte minst Blodcancerförbundets medlemstidning Haema

Temat i detta nummer 1-2022 är de myeloproliferativa neoplasierna, MPN och hit räknas: essentiell trombocytos (ET), polycytemia vera (PV) och myelofibros. I magasinet ger intervjuade personer olika infallsvinklar på att leva med någon av MPN-diagnoserna.
Genom att bli medlem i Blodcancerförbundet får du bekvämt pappersmagasinet hem i din egen brevlåda fyra gånger per år.

Här är något av innehållet i detta nummer:

"Långsam svensk process skapar onödigt lidande"

Blodcancerförbundets ordförande Lise-lott Eriksson lägger ut texten i magasinets ledare, om varför processen i Sverige måste bli snabbare när det gäller införandet av nya EU-godkända läkemedel. Varje år insjuknar 4–5 000 personer i vårt land med blodcancer och vi räknar med att över 30 000 personer lever med någon form av Blodcancerdiagnos. Blodcancer innefattar över 100 olika diagnoser. Överlevnaden har ökat kraftigt tack vare introduktioner av nya läkemedel och behandlingar. Men fortfarande är dödligheten omotiverat hög. En av anledningarna är att nya läkemedel och behandlingar inte når svårt sjuka patienter i Sverige tillräckligt snabbt, trots att de är godkända av Europeiska Läkemedelsmyndigheten, EMA.

Upprätta testamente utan kostnad och donera valfri summa till Blodcancerförbundet

I samarbete med den juridiska digitaltjänsten Jurio kan nu medlemmar som vill göra en donation till Blodcancerförbundet, upprätta ett testamente utan kostnad.

”Jag ska sträva efter ett lågt blodtryck och hålla vikten”

Monica Bergqvist minns det som igår. En solig dag, den 12 maj 2017, låg hon ute i trädgården och kopplade av.
– Plötsligt fick jag en känsla som jag inte riktigt kunde förklara för mig själv. En obehaglig känsla i kroppen och upptäckte ett oförklarligt blåmärke i armvecket. Åtta veckor senare fick hon diagnosen essentiell trombocytos, ET.

Lenas mål är ett självständigt liv

– Jag kände en enorm trötthet som plötsligt var där hela tiden. Jag hade bra kondition men nu kändes det som om handbromsen var i. Jag blev röd om kinderna, och fick ont i huvudet när jag gick på toaletten, det blixtrande så jag trodde jag hade migrän.
Lena Karlsson är engagerad i kampen för en bättre cancervård. Musik, god mat och ett socialt nätverk håller humöret uppe, och trots sin svåra sjukdom försöker hon träna lite varje dag.

”Jag trodde att jag skulle dö”

Linda Käll lever med Polycytemia vera (PV), en diagnos som är ovanlig hos unga. Sjukdomsbeskedet kom som en chock för drygt 10 år sedan, men idag känner hon sig frisk och ser ljust på framtiden. (Linda Käll är på magasinets omslag i nr 1-2022: Foto: Dan Coleman)

”Uppslutningen har varit enorm”

Nystartade Blodcancerföreningen i Värmland har flyt. Bakom framgången ligger ett systematiskt arbete och en väl sammansvetsad styrelse med en rutinerad politiker i teamet.

"Jag blev friskförklarad tack vare forskningsframsteg och nu vill jag bidra"

Susanne har egen erfarenhet av cancer och blev starkt berörd när en ung person i vänkretsen fick akut lymfatisk leukemi, ALL. Nu skänker hon intäkter från sin utställning på Artportable till Blodcancerfonden.

”Jag brinner för patienterna”

Lottie Méran är ny verksamhetsassistent på Blodcancerförbundet, med ett stort hjärta för hematologpatienter. Hon är bland annat utbildad undersköterska, livscoach, mindfulness-instruktör och diplomerad marknadsekonom.

Håkan Sjunnesson

Bli medlem i Blodcancerförbundet och få en tidning hem i brevlådan för riktig läsning:

Här hittar du E-tidningen Haema nr 1-2022:

Arkiv för Haema:

Haema nr 1 2022 olika artiklar på uppslag

Redaktör för Haema på frilansbasis är Gunilla Eldh: eldh.ab@gmail.com. Produktionsbyrån som layoutar Haema är Malcolmgrace med medarbetare: Maria Lönegård och Göran Hagberg. Olika frilansfotografer har anlitats för artiklarna och omslagsbilden har Dan Coleman skapat

Senast uppdaterad 06 maj 2022