Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin bara ska vinna mot sin ALL ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening

Lagom till jul blev Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom, KBS ny medlem i Blodcancerförbundet, BLCF. Därmed är nu hela 15 föreningar medlemmar i förbundet.
"Mycket positivt. Tillsammans blir vi starkare och kan driva gemensamma opinionsfrågor", säger Lise-lott Eriksson, förbundsordförande i BLCF.

15 Julgranskulor I En En Fhsj Ny Forening Valkomnad 16X9 DSC9547

Blodcancerförbundet lyser upp i jultid och förstärks ytterligare när 14 blir 15 medlemsföreningar. Foto: Håkan Sjunnesson /BLCF

Patientföreningen KBS ansökte om medlemskap och Blodcancerförbundets styrelse välkomnade formellt föreningen vid sitt senaste styrelsesammanträde den 15 december.

– Det är mycket positivt att KBS nu också ingår i vårt förbund. Tillsammans blir vi starkare och kan driva gemensamma opinionsfrågor. Inte minst inom vårt förbunds prioriterade områden, att fler patienter ska kunna delta i forskningsstudier och få tillgång till nya läkemedelsbehandlingar. Det säger Lise-lott Eriksson, ordförande i Blodcancerförbundet, BLCF.

Stärker påverkansarbetet

Concy Bwomono är en av grundarna till Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom, KBS och ser fina fördelar med att KBS nu blir en förening inom Blodcancerförbundet?

– Jag ser fram emot att patienter med de diagnoser som KBS företräder, bland annat sicklecellsjukdom och talassemi, kommer att uppmärksammas mer. KBS är en liten förening och det finns många fördelar med att bli en lokalförening till Blodcancerförbundet. BLCF har betydligt fler medlemmar och har funnits mycket längre än KBS, så vi kan lära oss mycket.

– Med ett bra samarbete mellan KBS och BLCF kommer vi tillsammans att kunna jobba mera med påverkansarbete, både på ett nationellt och internationellt plan, säger Concy Bwomono och fortsätter:

– Det är mycket positivt att BLCF har valt att inkludera patienter med diagnoser som sicklecellsjukdom och talassemi. Som lokalförening inom BLCF hoppas vi att nå ut till flera som är intresserade av de allvarligare kroniska blodsjukdomar som finns i vårt samhälle idag, men inte har blivit tillräckligt uppmärksammade, säger Concy Bwomono. Hon uppmanar också den som är intresserad att ta steget och bli medlem i Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom, för det stärker indirekt också Blodcancerförbundet:

Bli medlem i Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom:

15 julgranskulor i en jul-en som symbol för ett växande Blodcancerförbund.

Fyra grundpelare vill ge HOPP

Förbundsordförande Lise-lott Eriksson betonar att Blodcancerförbundet fyller en viktig funktion, både för de som är drabbade av blodcancer och deras nära och kära.

– Vi vill förmedla livskraft och vårt uppdrag är att sprida information och kunskap men också att påverka beslutsfattare och stödja innovation och forskning.

– Vi finns här för dig och dina närstående och vi sammanfattar vårt förbunds grundpelare i ett framtids-HOPP: Hjälp och stöd, Omtanke, Patientmedverkan och Påverkansarbete.

Tillsammans blir vi starkare och kan göra mer för fler, hävdar Lise-lott Eriksson.

Håkan Sjunnesson

Bli medlem i Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom:

Läs mer om Patientföreningen Kronisk Blodsjukdom:

Bli medlem i Blodcancerförbundet: www.blodcancerforbundet.se

Här hittar du din närmaste medlemsförening i Blodcancerförbundet: https://www.blodcancerforbundet.se/om-oss/lokalforeningar/

Senast uppdaterad 30 december 2021