Nyhet - bättre behandling av myelom Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Sex och samlevnad efter cancern Viktig information om covid-19 och vaccination till personer drabbade av blod- eller blodcancersjukdom Lusten Vetenskapsradion På djupet Livskraft – En podd om cancerrehab Webbinarium: Implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Ny chans - Var med på inspirerande tränings-webbinarium 9 mars Webbinarium 17/12 kl. 13.00-14.00: covid-19 infektion & vaccinationssvar Stor enighet om vikten av patientfokus i cancervården Har du lymfom eller KLL? Då kan du tillföra viktig kunskap nu! "Erbjud en 4:e covid-vaccindos och läkemedel till alla med blodcancer" Forskning, nya terapier och kliniska studier viktigaste frågorna 2020 Anmälan till patientpanelen Blodcancerförbundet utvalt att medverka på IHE-Forum idag Blodcancerförbundet drev på om CAR-T-tillgång på SWECARNET Webbinarium om KML -kronisk myeloisk leukemi 19/5 kl. 18-19 GMAN Summit med framtidssamtal om access till nya behandlingar Blodcancerförbundet: Patienter riskerar att dö i väntan på behandling Matilda styr åter både livet och bussen Blodcancerfondens utlysning av forskningsstipendier Förbundsordförande Eriksson nyvald president för MPE Linda om sin PV på MPN Awareness Day 8 september Utlysning: årets forskskningsstipendier från Blodcancerfonden Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Temadag om myelom (Göteborg)! Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Anmälan till patientpanelen 2021 Cancervård närmare hemmet Webbinarium idag kl 17.00: implementering av personcentrerad vård och patienträttigheter Mattis dragspelskalender Webinarium om smärta Är du intresserad av att delta i en klinisk studie? Välkommen på vernissage 20/12 där 50 % av intäkterna går till blodcancerfonden! American Society of Hematology (ASH) årliga möte Blodcancerförbundet stärks med ytterligare medlemsförening Nya spännande forskningsframsteg inom hematologin på ASH-21 Ditt livs viktigaste nyårslöfte om du är mellan 18 och 35 år Haema 4 21 om patientmakt, träning och hematologs systemkritik Bidra till kunskapen om livet med lymfom eller multipel myeolom Musikern Matti motiverar många att bidra till blodcancerforskning Blodcancerförbundets Lena hyllade sjuksköterska i Cancerfondgala Upptäckt av ny immunterapi mot akut lymfatisk leukemi, ALL Digital presentation om höjdpunkter från ASH den 2/2 kl. 15-19 Bra möjlighet att lära sig om patientlagen - när du vill Blodcancerförbundets ordförande ska summera cancerdags-webbinarium Webbinarium 11/2 kl. 15.00-16.00: Myeloproliferativa neoplasier (MPN) och covid-19 Patientmedverkansdebut på Sjukvårdsregionerna sydosts forskningskonferens Inspelade föreläsningar Forskningsresultat från webbinarium om MPN & covid-19 Därför samlar konstnären Susanne in till Blodcancerfonden Ny medlemsförmån: chattfunktion på hemsidan Därför Sällsynta dagen med fokus sällsynta hälsotillstånd Om hur läkemedel finansieras - se webbinariet om hälsoekonomi Webbinarium idag 17/3 kl 13.00: föreläsning och patientberättelse om MPN Webbinarium om behandlingar mot covid-19, 30/3 kl 16-17 och Blodcancerregistret, 31/3 kl 10-11 Blodcancerförbundet påverkade starkt vad blodcancervården behöver Melanders bortgång ger perspektiv på cancervårdens utmaningar Fler med lymfom eller KLL behövs till livsundersökning Se webbinariet om ALL-registrets betydelse för vård och forskning 2022 Kosten och mikrobiomet kan vara viktigt vid behandling mot AML Diagnosen MDS - se föreläsningen om behandling och forskning Få intressant tidningsläsning direkt hem i nya Haema 1-22 MPN Spring Symposium 19-20 maj -delta utan kostnad online Blodcancerförening agerar mot stängd hematologavdelning Forskningsnyheter inom hematologi från EHA 2022 Albin bara ska vinna mot sin ALL ”Vi har inte råd att neka nya innovativa behandlingar” Intressant studie om livskvalitet hos myelompatienter vid CAR-T behandling Bilentusiaster ställde upp för blodcancerforskningen KLL först ut under internationella blodcancermånaden MDS i globalt fokus 5 september - myelodysplastiska syndrom
Pressmeddelanden Nyhetsarkiv

Återkoppling SFH (covid-19)

QA

Vi på Svensk Förening för Hematologi har försökt svara på nedanstående frågor så gott vi kan, men olika tolkningar kan göras, och kunskapsläget ändras månad för månad under epidemin allt eftersom ny data blir tillgänglig. För de som önskar veta mer hänvisar vi till RCC:s sida om anpassade riktlinjer för behandling av blodcancer, samt till EHA och ASH.

Hur infektionskänsliga är unga med en blod- eller blodcancersjukdom som är under pågående behandling (som t.ex. polycytemia vera)?

Endast lätt ökad infektionskänslighet. Varierar dock något beroende på typ av behandling (interferon, hydroxyurea, ruxolitinib).

Är man i riskgrupp om man har pågående behandling för follikulärt lymfom (immunterapi varannan månad) men är i remission och annars känner sig frisk med normala blodvärden?

Om med immunterapi menas rituximab så har man förmodligen en ökad risk med tanke på att även friska celler i immunsystemet påverkas av behandlingen. Det är också tänkbart att man kan ha svårare att bilda skyddande antikroppar efter genomgången Covid. Kunskapen här är bristfällig.

Har man generellt större risk som berörd av blodcancer/allvarlig blodsjukdom av covid-19 jämfört med andra cancerformer och vilka diagnoser berörs i sådana fall?

Detta är en svår fråga, och beror på vilken typ av annan cancer resp vilken typ av blodcancer som avses. Ju tyngre immundämpande/lymfocytdämpande behandling en patient får, desto större svårighet att bekämpa virus, och dessutom svårt att uppnå ett gott antikroppssvar för bestående skydd. Behandlingar som ger låga neutrofiler löper ökad risk att få svår bakteriell infektion pålagrad på Covid-19-infektionen.

Sammantaget bedömer vi att alla patienter med blodcancer med låga vita blodkroppar eller med pågående cytostatika alt immunhämmande behandling bör betraktas som riskgrupper.

Dock är det tänkbart att vissa allvarliga Covid-19-komplikationer kan bli mildare hos patienter med sänkt immunförsvar, i synnerhet de kraftiga inflammationsstormar som ibland ses, när immunsystemet löper amok.

Tillhör jag någon riskgrupp för covid-19 som berörd av ET med kontinuerlig behandling?

Gränsfall, om du är frisk i övrigt och inte har hög ålder så tillhör du inte en tydlig riskgrupp.

Ska ens närstående (make/maka alt. barn) förhålla sig på något sätt till covid-19?

Om du tillhör en riskgrupp bör din familj vara ytterst försiktiga, då de även utan symtom kan tänkas bära på smittan och föra över den till dig.

Om mitt barn är hemma sjukt från skolan och jag tillhör en riskgrupp (myelom), kan jag då umgås med mitt barn eller är det bättre att t.ex. ta in på hotell?

I den mån det går bör man hålla sig separerade. Går det att tillfälligt dela upp boendet så är det optimalt, i annat fall hålla distans, tänka på handhygien och i de fall närkontakt är oundviklig bära munskydd (vanligt munskydd för den som är sjuk, FFP3 el dyl för den som tillhör riskgrupp).

Räknas jag som riskgrupp som berörd av KLL fastän jag är färdigbehandlad sedan 1,5 år tillbaka (dock med ett immunförsvar som ligger precis ovanför referensvärdet)?

Gränsfall. Dina friska immunceller har nu hämtat sig efter behandlingen så risken bedöms vara liten ändå.

Vilken av medicinerna hydrea och interferon är "minst dålig" för en patient med ET (d.v.s. har minst påverkan på immunförsvaret)?

Svårt att säga, då de påverkar immunsystemet på olika sätt. Ingen har någon kraftig immundämpande effekt.

Hur länge sitter ett virus kvar på något som en smittad tagit på t.ex. en matkasse som man har beställt hem?

Olika uppgifter finns, beror också på temperatur och fukt. Hänvisar här till andra källor på nätet.

Hur påverkar Corona en som inte har någon mjälte och har en blodcancersjukdom?

Utan mjälte större risk för allvarlig infektion i händelse av lunginflammation med pneumokocker. För Covid-19 är det tveksamt om avsaknad av mjälte i sig är att betrakta som riskfaktor.

Skulle det vara fördelaktigt att vaccinera sig mot lunginflammation för att på så vis få en bättre generell prognos (som berörd av Waldenströms)?

Ja! Mycket klokt! Om du fått rituximab de senaste 6-12 månaderna så har dock det vanligaste lunginflammationsvaccinet dålig effekt, men inga risker att ta det för säkerhets skull.

Hur lång tid efter en SCT ska man vara extra vaksam gentemot infektioner som covid-19 (gäller samma rekommendationer som för vanlig influensa d.v.s. 2-3 år)?

Utgår från att du syftar på allogen SCT. Här är det mycket individuellt, beror på olika faktorer inkl ev kronisk GVHD, kvarvarande immunosuppression mm. 2-3 år låter allmänt som en god riktlinje, men stäm av med din transplantationsläkare.

Är man i en riskgrupp även när man befinner sig i Watch and Wait som berörd av KLL?

Gränsfall. KLL har en något ökad risk för bakteriella luftvägsinfektioner, men osäkert om ökad risk för Covid-19, sannolikt i så fall ytterst marginell.

Senast uppdaterad 30 juni 2020