Vårdens mäktigaste Nyhet - bättre behandling av myelom Kampen mot cancer Hur har covid-19 påverkat dig som cancerpatient? Nya cancerfall riskerar att inte upptäckas i tid Vi tackar Christian Pedersen för den här tiden Värden av cancerrehab Nytt blogginlägg - Vid sidan av... En starkare forskningskapacitet Nytt ATMP-centrum på Sahlgrenska Nominera till Patientpris Utbildningsdag (Forum för Health Policy) Info och läsvärt Följ oss gärna på YouTube Talassemi i fokus Kulturarenan Inspelning webbmöte (covid-19 och myelom) SVT Agenda Nytt avsnitt av Blodcancerpodden Diagnosspecifik info (corona) Återkoppling SFH (covid-19) Webbmöte covid-19 och myelom Om ledarskap inom vården Cancer-specifika frågor (covid-19) Blodcancerpodden - Att hantera allvarlig sjukdom Hjälp med deltagarinsamling Kommunikatör på deltid sökes Lansering av Blodcancerpodden! Inläsningsmaterial om blodcancer Skev bild av kostnader för cancerläkemedel Stöd av andra Frågor om coronaviruset Coronavirus och cancer Små åtgärder för riskgrupper = hälsovinster Råd, fakta och nyheter om coronaviruset Svarte Petter RCC Uppsala-Örebro Situationsanalys (Svarte Petter) Inställda aktiviteter (våren 2020) (1) Nationellt införande av nya läkemedel Utdelning Blodcancerfonden En orolig tid... Informationsfilm om Tobiasregistret Sällsynta Dagen Stöd att få (stödperson) Intervju med Förbundsordförande Nationella MPN-Dagen Lymfompatienter sökes En god sexuell hälsa Du är inte ensam... 10-årsjubileum för GPCC Replik från Blodcancerförbundet Svenska MDS- & AML-Dagen Kontaktsjuksköterskans ansvar Debatt i P1 Nytt blogginlägg (Vid sidan av...) Succé för Alltomcancerrehab.se! Projektet "Du är inte ensam..." är igång! Stöd blodcancerforskning - bli månadsgivare! Myeloma Toolkit för myelomberörda Nyhetsbrev december Min historia... - Livet efteråt Ny utgåva av medlemstidningen Haema Projektmedarbetare på deltid sökes! Blodcancerförbundets intressepolitiska påverkansarbete Myelomberörda sökes! Medlemsenkät 2019/2020 Kliniska studier - våga fråga! Nyhetsbrev november Min historia... - Autolog SCT utan problem Att vara stödjande Självgående projektkoordinator sökes! Nordic Blood Cancer Council Blodcancerdagen - sista chansen! Närståendestöd Alltomcancerrehab.se Förändring på riktigt! Att överkomma utmaningar Lansering nästa fredag! Behovet av samverkan Nyhetsbrev oktober Workshop om sjukvården Presentationsmaterial Livskraft Sverigedagen Kronisk Blodsjukdom Hjälp från vården! Personcentrering (allo SCT) Stödverksamhet (stödperson) Blodcancerdagen Min historia... - Vidarkliniken Alltomcancerrehab.se (1) Slutrapport VTEDB Förebyggande sjukpeng Nyckelgen i leukemi hittad Hälsningar från Almedalen Åter i Stockholm Inställda aktiviteter (våren 2020) Kontaktsjuksköterskans uppdrag Reserapport! VTEDB Almedalen Projektmedarbetare Blodcancerfonden Temadag om myelom (Göteborg)! "Ta bort orättvisorna i cancervården nu" Lästips för helgen Vi hörs på det nya året! Kommande temadagar våren 2020 God jul och gott nytt år! Ny behandling av MDS och beta-talassemi på gång Rapport om blodtransfusioner
Pressmeddelanden 2020

Åter i Stockholm

Almedalen 2016 är över för denna gång, åtminstone för Blodcancerförbundets representanter som igår kväll återvände till vår huvudstad

För ett litet förbund gäller det att vara effektiv och hushålla med den viktigaste resurs vi har, vår tid, på ett klokt sätt. Just därför fick det räcka med två dagar i Almedalen, då våra representanter trots allt har ett förbund att driva! Detta trots att det på alla sätt och vis var en intressant upplevelse att vistsas på vackra Gotland under Almedalsveckan...

Och givande dessutom! Gårdagen började med att Förbundsordförande Lise-lott delgav patientens syn på ett stängt rundabordssamtal på morgonkvisten. Därefter var det bara att bege sig med raska steg till seminariet "Kronisk cancer - vem tar ansvar för patienten" som Nätverket mot Cancer (NMC) arrangerade. Medverkade gjorde bland annat Dag Larsson (landstingsråd, S), Cecilia Widegren (ledamot, M) och Roger Henriksson (chef RCC Stockholm-Gotland). Frågor som diskuterades var bland andra hur vården bör organiseras utifrån behoven för patienter med kronisk cancer samt hur vi kan ta tillvara på de effektivitetsvinster det innebär att cancervården i allt större utsträckning "flyttar hem".

Sedermera var det dags för dagens höjdpunkt, nämligen att äta lunch med representanter från vår lokalförening på Gotland! Tidigare kända som "Blodsjukas Förening på Gotland", heter föreningen ifråga numera "Blodcancerföreningen Gotland". Förutom namnbytet så talade vi om därutöver om ett potentiellt kommande medlemsmöte på ön gällande temat "leukemier", vad som fungerar bra/mindre bra med den lokala sjukvården och hur vi på förbundskansliet bäst kan vara vår lokala förening behjälpliga. En otroligt trevlig lunch tillsammans med några fantastiskt gemytliga människor; stort TACK till er samtliga!

Mätta och belåtna var det slutligen tid för NMC;s andra event dagen till ära; d.v.s. "Mötesplats allians mot cancer - hållbar utveckling av cancervården". Sjukvårdsminister Gabriel Wikström (S), ledamot Pernilla Gunther (KD), och Heidi Stensmyren (ordförande Läkarförbundet) diskuterade hur de vill att framtidens cancervård ska se ut, vad de själva kunde bidra med för att lyckas uppnå detta samt vilken önskan om förändring de vill se idag, för att på så vis bidra till en bättre vård för cancerpatienter. Gott om tid för mingel fanns också, varpå det var tur att förbundets representanter hade fått visitkort tryckta kostnadsfritt i god tid för Almedalen.

På det hela taget två spännande och förhoppningsvis givande dagar i Almedalen. Vi ses nästa år igen!

Senast uppdaterad 11 juni 2020